Google Analytics is een gratis platform van Google waarmee je gedetailleerde gegevens van jouw website en bezoekers inzichtelijk kan krijgen. De gebruiker krijgt een duidelijk beeld over bijvoorbeeld bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves.
Analytics is het meten, rapporteren en analyseren van data met als doel het verkrijgen van inzicht in de effectiviteit van de inzet van (online) marketing.
Gedetailleerde gegevens die inzichtelijk worden met Google Analytics:
- De kwantiteit en kwaliteit van de bezoekers;
- De kwaliteit van pagina’s op jouw website;
- Het type verkeer naar jouw website;
- Het gedrag van bezoekers op jouw website;
- Inzicht in productaankopen;
- Via welke kanalen bezoekers jouw website hebben gevonden;
- Enzovoort.
De resultaten die hier uitkomen, kunnen vervolgens voor marketingdoeleinden weer ingezet worden. Hierbij wordt veelal gebruik gemaakt van Google Ads. Het is daarom ook mogelijk om dit platform met Google Ads te koppelen.
Google Analytics en remarketing
Als een adverteerder gebruik maakt van Google Analytics, worden uitgebreide gegevens over de interacties van bezoekers bijgehouden. Deze uitgebreide gegevens kunnen in Google Analytics worden gebruikt om retargetinglijsten op te bouwen en in te zetten in Adscampagnes. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om remarketinglijsten op te bouwen op basis van (combinaties van):
- Welke pagina’s de bezoeker wel en niet heeft bezocht;
- In welke volgorde een bezoeker pagina’s heeft bezocht;
- Vanaf welke kanalen (en in welke volgorde) een bezoeker de website heeft bezocht;
- Demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht, locatie;
- Specifiek gedrag van events op de website (bijvoorbeeld downloaden brochure, invullen formulieren).
Aan de hand van de informatie die uit Google Analytics komt, kunnen campagnes of delen van de website die minder goed scoren aangepast worden aan het gedrag van de bezoekers.
Aan de slag met Google Analytics
- Ga naar Google Analytics;
- Maak een account aan bij Google Analytics;
De ‘oude’ Universal Analytics, zoals hierboven omschreven, zal op 1 juli 2023 verdwijnen en plaatsmaken voor het nieuwe Analytics 4.
Na 1 juli 2023 heb je geen toegang meer tot de Universal Analytics, dus het is belangrijk dat je zo snel mogelijk GA4 instelt. Hoe sneller hoe beter. Lees hier hoe je na het aanmaken van het Google Analytics account een GA4-property aanmaakt.
Google Ads uitbesteden
Google Ads campagnes uitbesteden heeft veel voordelen. SocialLane is Google partner en wij weten alles van succesvol online adverteren. We bereiken beter jouw doelgroep en zorgen voor meer relevant verkeer naar de website. Het resultaat? Meer bezoekers, lagere kosten per klik en dus een hoger rendement. Wij zetten succesvolle campagnes op, monitoren deze voortdurend en zorgen zo voor steeds betere resultaten!
Wil je ook meer resultaat met Google Ads? Bel ons dan op 070 322 90 83.