De juiste inzet van social selling

Social selling

De afgelopen tien jaar heeft social selling een grote vlucht genomen. Toch wordt het nog vaak verkeerd ingezet volgens Jochem van Loon, directeur van SocialLane. Hij trekt de vergelijking met een huwelijksaanzoek aan iemand die je net hebt ontmoet. “Het heeft tijd nodig om elkaar te leren kennen. Zo werkt dat ook met social selling”, legt hij uit.

Social selling is online netwerk-borrelen

“Eigenlijk kun je social selling vergelijken met je aanwezigheid op een offline netwerkborrel”, begint Jochem uit te leggen. Het is een proces waarin je je sociale netwerk inzet om de juiste professionals en besluitvormers te ontmoeten. Dit keer online in plaats van offline. “Je laat ze kennis maken met jouw expertise, werk en merk. Vervolgens bouw je aan een sterke online relatie”, aldus Jochem.

Een sociale manier van jezelf verkopen

In de eerste instantie gaat het alleen om geven en verbinden. “Het is het claimen van je kennis door middel van communicatie en aanwezigheid op social media. Vaak wordt dit verward met verkopen en adverteren op social media, maar dat is iets anders”, vertelt Jochem. Het gaat om een sociale manier van jezelf verkopen. Laten weten wat je goed kunt, zodat mensen je weten te vinden als ze je nodig hebben.

Het proces van social selling

Offline netwerken doe je als persoon, dus social selling ook. Jochem licht toe: “LinkedIn is als zakelijk online medium heel geschikt om hiervoor in te zetten. Je doet dit vanuit je persoonlijk account, niet vanuit de bedrijfspagina. Je vertelt waar je kennis van hebt en wat je successen zijn. Later komt iemand daar nog eens op terug. Dat is het proces; net als met een meisje dat je aan de bar ziet zitten. Je moet elkaar eerst leren kennen voordat je haar ten huwelijk vraagt.”

Social selling is voor het hele bedrijf inzetbaar

In eerste instantie denk je bij social selling misschien alleen aan de afdeling sales, maar niets is minder waar volgens Jochem. “Iedereen kan op LinkedIn delen wat hij of zij die dag heeft gedaan. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een kleine tip hóé je iets hebt aangepakt. Of door te delen dat je trots bent dat je ergens aan hebt mogen werken.” Hiermee bereik je zowel nieuwe als bestaande klanten.


Wil jij leren hoe je samen met je collega’s social selling inzet?

Jochem geeft trainingen over het gebruik van LinkedIn en het zakelijk inzetten van social media. Neem via onderstaande button contact met ons op voor het aanvragen van een offerte. Jochem denkt graag met je mee.