Algoritme van Facebook
Facebook is in 2003 opgericht door Mark Zuckerberg. In eerste instantie was het een website waarbij studenten met elkaar in contact konden komen door berichten, foto’s en aantekeningen te delen. Naast Harvard hadden meerdere universiteiten in de VS interesse in het platform en sindsdien heeft Facebook een wereldwijde groei doorgemaakt. Facebook is daarbij uitgegroeid naar een echt social-mediaplatform in plaats van een communicatiemiddel tussen studenten.
Adverteren via Facebook is nodig om bereik te creëren
Vanwege diverse klachten van gebruikers over een te groot aantal berichten van bedrijven, heeft Facebook een grote wijziging doorgevoerd in het algoritme. Het organische bereik van bedrijven en merken is kleiner geworden, ondanks dat de content relevant is. Persoonlijke berichten van familie en vrienden zijn voor Facebook veel belangrijker. Facebook gaat dus terug naar waar het voorheen voor bedoeld was. Hierdoor is het adverteren via Facebook een must geworden om de doelgroep te bereiken.
De toegevoegde waarde van Facebook voor bedrijven
Uit ervaring weten wij dat adverteren op Facebook veel toegevoegde waarde biedt voor bedrijven. Om te beginnen heeft Facebook een enorm bereik met miljoenen gebruikers in Nederland. Dit bereik haalde je vroeger door te adverteren in kranten of door een radiocommercial te maken. Hier betaal je veel geld voor, terwijl je ook een grote kans hebt op waste. Dit zijn mensen die je wel bereikt, maar niet in je doelgroep vallen. Dat is zonde van het geld. Nu kun je eenzelfde bereik behalen met Facebook, maar dan veel specifieker getarget én tegen veel lagere kosten.
Facebook speelt ook een belangrijke rol in de customer journey. Dit is de reis die de klant aflegt om uiteindelijk bij het bedrijf te komen en tot een actie over te gaan. Denk bijvoorbeeld aan de inzet van de volgende marketingmix: een radiocommercial, Google-adverteren, advertenties in bushokjes en dan vervolgens ook nog eens een Facebookadvertentie. Door de inzet van vier verschillende media, komt de doelgroep de boodschap meerdere keren tegen en onthoudt deze een stuk beter. Grote kans dat de doelgroep uiteindelijk actie onderneemt en tot een conversie overgaat.
Ten slotte is Facebook een ideaal hulpmiddel om relaties met klanten te onderhouden. Via Facebook Messenger kunnen gebruikers vragen stellen waar je gemakkelijk op kunt antwoorden. Maar je kunt Facebook ook gebruiken om de doelgroep op de hoogte te brengen van de laatste ontwikkelingen en acties.