Hoe werkt Google Analytics GA4

Grote update voor Google Analytics

Recentelijk kwam Google Analytics met de grootste update tot nu toe, GA4. Zo groot zelfs, dat de update het bestaande Universal Analytics (UA), dat ze nu gebruiken, niet direct gaat vervangen. Het blijft er de komende tijd naast bestaan en de historische gegevens worden niet meegenomen naar de nieuwe versie. Daarvoor in de insteek te anders.

Een event-driven uitgangspunt

Daar waar Google Analytics met Universal Analytics uitgaat van gebruikers en sessies, worden gebeurtenissen binnen Google Analytics 4 (GA4) het nieuwe uitgangspunt. Gebeurtenissen kennen we nu ook al, maar die kun je veelal alleen instellen via Google Tag Manager. Die zul je daarvoor met Google Analytics 4 ook niet meer (zo veel) nodig hebben.

Artificial intelligence (AI) als basis

Door de grotere inzet van artifical intelligence zal Google Analytics 4 meer voorspellingen kunnen doen op basis van de data die je verzamelt over je webverkeer. De gebeurtenissen die worden gemeten, bijvoorbeeld het scrollen over je pagina, worden in een tijdlijn neergezet, zodat je duidelijk kunt zien hoe een bezoeker over je pagina beweegt. Google Analytics maakt mede op basis daarvan een voorspelling of een webbezoeker kans heeft om binnen zeven dagen nog eens terug te komen. Ook handig voor een effectieve remarketingdoelgroep om in Google Ads te gebruiken.

GA4 alvast installeren

Door de grote veranderingen binnen Google Analytics worden de historische gegevens van UA niet meegenomen naar GA4. Omdat de twee properties nu nog naast elkaar kunnen bestaan, is het daarom aan te raden om alvast een Google Analytics 4 property aan te maken. Hierdoor kun je alvast data verzamelen voor als je alleen nog maar met GA4 aan de slag kunt. Maar ook kun je hierdoor alvast rustig aan kennismaken en leren werken met de nieuwe mogelijkheden.