Let’s meet: 070-3229083
Google Analytics is niet weg te denken binnen een organisatie. Als marketeer wil je weten én meten wat er op de website gebeurt. Als je dit wilt blijven doen, is het noodzakelijk om actie te ondernemen. Google heeft namelijk een nieuwe versie van Google Analytics geïntroduceerd, genaamd Google Analytics 4 (GA4). De ‘oude’ Universal Analytics zal op 1 juli 2023 verdwijnen en plaatsmaken voor het nieuwe Analytics 4.
Na 1 juli 2023 heb je geen toegang meer tot de Universal Analytics. Ook worden de gegevens van Universal Analytics niet meegenomen naar GA4. Het is dus belangrijk dat je zo snel mogelijk GA4 instelt. Hoe sneller hoe beter. Wij nemen je graag mee in de belangrijkste stappen voor het aanmaken van een GA4 account.
Allereerst is het belangrijk dat je een Google Analytics-account hebt. Als je deze nog niet hebt, kan je hier eerst een Google Analytics account aanmaken.
Mocht je al wel een account hebben, dan kan je de onderstaande instructies volgen om een GA4-property te maken vanuit een bestaand Universal Analytics-account. Het is wel belangrijk dat je minimaal de rol ‘Bewerker’ hebt van het Universal Analytics-account.
Heb je nog geen Google Tag Manager account?
Lees hier waarom je Google Tag Manager moet hebben en hoe je het aanmaakt.
Vind je het lastig om zelf een GA4-property aan te maken en te (laten) installeren op je website? Bekijk dan onze GA4 Package deal.
Dan is nu het moment gekomen dat je je Google-producten gaat koppelen met de GA4-property, zodat deze ook na 1 juli nog hun gegevens doorsturen naar GA4. Via alle producten koppel je elk product stuk voor stuk. De twee meest voorkomende zijn Google Ads en Search Console en lichten we hieronder uit.
Door dit te koppelen, blijven je conversiegegevens zichtbaar in Google Ads, die worden gebruikt voor bodoptimalisatie. Maar als je Google Ads koppelt met zowel Universal Analytics als met GA4, dan wil je voorkomen dat conversies in Google Ads dubbel worden gemeten. Je kunt hiervoor de UA-doelen verwijderen uit Google Ads en vervolgens de conversies uit GA4 importeren. Het nadeel van deze methode is dat je de conversiemeting vanuit Universal Analytics en GA in Google Ads niet kunt vergelijken.
Met Search Console krijg je inzicht in hoe gebruikers je site vinden via Google Zoeken. Hier bepaal je op welke manieren je meer bekendheid kunt geven aan de website en aan welke ontwikkelingsactiviteiten je voorrang zou moeten geven.
We hebben nu alle basisinstellingen van GA4 gehad. Wil je verder aan de slag gaan met het maken van gebeurtenissen en het instellen van conversies? Download dan onze uitgebreide whitepaper over GA4 inrichten.
Kom gezellig een bakkie doen in de haven.
Wil jij zelf aan de slag gaan met online marketing? Volg dan een opleiding van Dutch Marketing Academy. Alle opleidingen en cursussen zijn met begeleiding van onze ervaren marketeers.
Ontvang één keer per maand een nieuwsbrief vol met de laatste trends, kennisartikelen en nieuws!