Stappenplan Google Analytics 4 instellen

job marketing

Stappenplan Google Analytics 4 instellen

Google Analytics is niet weg te denken binnen een organisatie. Als marketeer wil je weten én meten wat er op de website gebeurt. Als je dit wilt blijven doen, is het noodzakelijk om actie te ondernemen. Google heeft namelijk een nieuwe versie van Google Analytics geïntroduceerd, genaamd Google Analytics 4 (GA4). De ‘oude’ Universal Analytics zal op 1 juli 2023 verdwijnen en plaatsmaken voor het nieuwe Analytics 4.

Na 1 juli 2023 heb je geen toegang meer tot de Universal Analytics. Ook worden de gegevens van Universal Analytics niet meegenomen naar GA4. Het is dus belangrijk dat je zo snel mogelijk GA4 instelt. Hoe sneller hoe beter. Wij nemen je graag mee in de belangrijkste stappen voor het aanmaken van een GA4 account.

Een Google Analytics 4-property aanmaken

Allereerst is het belangrijk dat je een Google Analytics-account hebt. Als je deze nog niet hebt, kan je hier eerst een Google Analytics account aanmaken.

Mocht je al wel een account hebben, dan kan je de onderstaande instructies volgen om een GA4-property te maken vanuit een bestaand Universal Analytics-account. Het is wel belangrijk dat je minimaal de rol ‘Bewerker’ hebt van het Universal Analytics-account.

Google optimalisatie

Hoe maak je een GA4-property aan?

  1. Ga naar je Google Analytics – Universal Analyticsaccount en klik links onderin op Beheerder.
  2. Zorg ervoor dat in de kolom Account het gewenste account is geselecteerd. 
  3. Selecteer in de kolom Property de Universal Analytics-property die momenteel gegevens verzamelt voor je website.
  4. Klik in de kolom Property op Installatieassistent voor GA4. Dit is de eerste optie in de kolom Property.
  5. Klik onder Ik wil een nieuwe Google Analytics 4-property maken op Aan de slag.
  6. Werk de verschillende velden af en klik uiteindelijk op Property maken.
  7. Gefeliciteerd! Nu heb je een nieuwe GA4-property aangemaakt!
  8. Vervolgens ga je de gegevens streams koppelen. Hier vul je het domein van de website (Web) en eventuele apps (Android/Apple App) toe die van jouw bedrijf zijn.
  9. Hierna kom je uit bij de webstreamgegevens. In deze stap ga je de tags toevoegen aan de website. Dat kan op twee manieren. Dat kan via de Algemene sitetag (gtag.js) of via Google Tag Manager. De Algemene sitetag gebruik je als je een websitebouwer of een door CMS gehoste website hebt. Bij gebruik van Google Tag Manager kopieer je de code en maak je een tag en trigger aan.

Heb je nog geen Google Tag Manager account?
Lees hier waarom je Google Tag Manager moet hebben en hoe je het aanmaakt.

Heb je hulp nodig?

Vind je het lastig om zelf een GA4-property aan te maken en te (laten) installeren op je website? Bekijk dan onze GA4 Package deal.

online marketingbureau met Google

GA4-property verder inrichten

  1. Bij toegangsbeheer vul je eventuele andere beheerders in. 
  2. Bij gegevens instellingen geef je aan welke gegevens je wilt verzamelen en hoe lang je deze wilt bewaren. Zorg dat je deze informatie ook vermeldt in het privacy statement op de website.
  3. Bij gegevensverzameling is het belangrijk dat je erkenning geeft van verzameling van gebruikersgegevens.
  4. Om de data straks zo realistisch mogelijk te hebben, wil je niet dat eigen medewerkers het webverkeer vervuilen. Hiervoor schakel je de IP-adressen uit. Ga naar gegevensstream, klik op de zojuist aangemaakte stream en klik onderaan op meer instellingen voor taggen. Vervolgens klik je op intern verkeer definiëren.
    Maak een nieuwe regel voor intern verkeer en vul hier je IP adres in. Via https://watismijnip.nl/ kom je erachter wat jouw IP-adres is. Dit proces herhaal je voor alle verschillende IP-adressen van medewerkers.
  5. Nu moeten we het interne verkeer nog activeren. Ga naar gegevensfilters onder gegevensinstellingen en klik op intern verkeer. Hier verander je de status van testen naar actief.

Google Ads en Google Search Console koppelen

Dan is nu het moment gekomen dat je je Google-producten gaat koppelen met de GA4-property, zodat deze ook na 1 juli nog hun gegevens doorsturen naar GA4. Via alle producten koppel je elk product stuk voor stuk. De twee meest voorkomende zijn Google Ads en Search Console en lichten we hieronder uit.

online marketingbureau met Google

Google Ads koppelen aan GA4

Door dit te koppelen, blijven je conversiegegevens zichtbaar in Google Ads, die worden gebruikt voor bodoptimalisatie. Maar als je Google Ads koppelt met zowel Universal Analytics als met GA4, dan wil je voorkomen dat conversies in Google Ads dubbel worden gemeten. Je kunt hiervoor de UA-doelen verwijderen uit Google Ads en vervolgens de conversies uit GA4 importeren. Het nadeel van deze methode is dat je de conversiemeting vanuit Universal Analytics en GA in Google Ads niet kunt vergelijken.

Google optimalisatie

Search Console koppelen aan GA4

Met Search Console krijg je inzicht in hoe gebruikers je site vinden via Google Zoeken. Hier bepaal je op welke manieren je meer bekendheid kunt geven aan de website en aan welke ontwikkelingsactiviteiten je voorrang zou moeten geven.

online marketingbureau met Google

Is alles gelukt?! Super!

We hebben nu alle basisinstellingen van GA4 gehad. Wil je verder aan de slag gaan met het maken van gebeurtenissen en het instellen van conversies? Download dan onze uitgebreide whitepaper over GA4 inrichten.

Leuk dat je interesse toont!
Vul het formulier in en we nemen snel contact met je op.
Groetjes, SocialLane