Je positie in Google verbeteren?

Google posities

In Nederland zoekt 95% van de mensen via Google. Het is dus van belang dat je website goed vindbaar is. Zoekmachine-optimalisatie (SEO) is een continu proces om de positie van de site in Google te verbeteren. Er zijn vele factoren van invloed op de stijging die je kunt realiseren. Wij verzamelden 2 belangrijke factoren!

1. Wees mobile first

Omdat steeds meer mensen Google gebruiken op hun mobiele apparaat wordt de mobiele versie van je website relevanter dan de desktopversie. Want waar onze telefoons eerst alleen voor whatsappen en social media werden gebruikt is er een duidelijke trend te zien dat er ook steeds meer gescrollt wordt op het internet via onze mobiele telefoons, zo is ruim de helft van de website bezoekers afkomstig van de telefoon. Dus mobile first!

Maar wat is dat? Mobile first? 

Mobile first betekent dat de mobiele website en bijbehorende content als eerst wordt geïndexeerd door Google, daarna pas de desktop versie. Google indexeert al steeds vaker de mobiele site eerder dan de desktop versie.

Wat te doen? 

Google indexeert steeds vaker jouw mobiele site voor de desktop versie dus word je mobiele website nog belangrijker dan dat het al was. Zorg er dus voor dat je website goed werkt op mobiele versies. Begin daarom met het opzetten van je website van klein naar groot (mobiel naar dtp). Wat ook belangrijk is, is dat de taal die je gebruikt op de website een natuurlijke flow heeft en dat de pagina’s snel geladen worden. Dit zal je helpen jouw site mobile proof te maken.

2. Creëer externe backlinks

Externe backlinks zijn links van een andere website die verwijzen naar jouw pagina. Google en veel andere zoekmachines zien backlinks eigenlijk als aanbevelingen. Hoe meer aanbevelingen jij hebt van andere websites met hoge autoriteitsposities des te hoger jouw ranking in Google kan zijn. 

Creëer backlinks

Backlinks zijn links die afkomstig zijn van andere websites en middels een hyperlink refereren naar jouw website. De zoekmachines zien iedere backlink als een aanbeveling naar jouw website. Hoe meer relevante en kwalitatieve backlinks er naar jouw website verwijzen hoe groter de autoriteit van jouw website in jouw niche is. Belangrijk om daarbij te benoemen dat de Google zoekmachine graag de specialisten en autoriteiten in een niche bovenaan zet, omdat deze het meest worden aanbevolen (door de backlinks).

Een synoniem voor backlinks is linkbuilding wat een zwaarwegend onderdeel is van zoekmachine optimalisatie, afgekort SEO.

Als je linkbuilding toepast zorg je voor een goede verhouding van links naar je eigen pagina’s, links naar externe pagina’s en links van externe pagina’s. Correct uitgevoerde linkbuilding vertelt de zoekmachines dat de content op de website een hoge informatieve waarde heeft, content makkelijk te consumeren is en dat je een autoriteit bent in je werkgebied. 

Waarom zijn backlinks zo belangrijk?

Backlinks als rankingfactor behoort tot één van de oudste SEO factoren binnen het algoritme van de Google zoekmachine. In de begintijden zagen zij backlinks als het belangrijkste kenmerk van waarde van een website. Hoe meer relevante backlinks, hoe beter de beoordeling van Google en hoe hoger de plaats in de zoekmachine. Backlinks geven niet alleen aan hoeveel waarde een website heeft, maar ook hoe populair deze is en hoe waardevol de informatie is die er op staat.

Tips om aan je linkbuilding te werken: 

  • Verzamel kwalitatieve backlinks
  • Optimaliseer je interne linkbuilding
  • Links plaatsen op sociale media, in persberichten, in artikelen en op gastenblogs.
  • Je linkstructuur regelmatig updaten en controleren.
  • Backlinks blijven verzamelen.

Hulp nodig met SEO?

Heb je een vraag met betrekking tot zoekmachine optimalisatie? Dan kan je altijd bij ons terecht voor SEO advies. Websites die door SocialLane worden gemaakt zijn voorzien van een goede basis aan zoekmachine optimalisatie. Heb je echter al een website en wil je SEO advies? Dan kan je ook terecht bij SocialLane.

SocialLane helpt je met SEO advies op de meest uiteenlopende aspecten. Van de basis tot de meest gedetailleerde vragen op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Onze consultants zijn gecertificeerde Google experts, zodat wij je altijd van de juist informatie kunnen voorzien. Ook al zijn het de meest complexe vragen op het gebied van zoekmachine optimalisatie.