Conversie optimalisatie is het verbeteren van de salesfunnel van een website met als doel het verhogen van de conversieratio van de bezoeker naar een lead of aankoop. Conversie optimalisatie wordt ook wel CRO (Conversion Rate Optimatization) genoemd. Conversieratio is het aantal bezoekers dat een gewenst doel heeft vervuld in verhouding tot het totaal aantal bezoekers. Hierbij is de conversie dus het ‘doel’ wat vervuld wordt. Het ‘triggeren’ van bezoekers op een website speelt een rol bij de conversie optimalisatie.
Het optimaliseren van je conversie
Optimalisatie is het verbeteren van de resultaten. Wanneer resultaten gemeten worden, dan kunnen deze ook verbeterd worden. Zoals we wel vaker zeggen: meten is weten. Het is hierbij belangrijk om het gedrag van de websitebezoeker te onderzoeken. Dit kan bijvoorbeeld weer gebruikt worden om de performance van een website te meten. Als je de conversieratio van je website wilt meten, is daar een formule voor. Deze formule luidt als volgt:
het aantal conversies / het totaal aantal bezoekers x 100%.
Verschillende soorten conversies
Hoe hoger de conversieratio, hoe beter de conversie geoptimaliseerd is. Conversie optimalisatie hoeft niet altijd te zorgen voor meer omzet: het ligt er maar net aan wat jij zelf ziet als ‘de conversie’. Voor sommige bedrijven is conversie het verkopen van een product, terwijl het voor andere bedrijven het inschrijven voor een nieuwsbrief kan zijn, of het downloaden van een bepaald bestand van de website. Iedere pagina op je website zou een doel – dus een conversie – moeten hebben. Meer weten over verschillende soorten coversies? Je leest het op deze pagina.
Micro conversie en macro conversie
Micro conversies zijn acties die bijdragen aan het macro conversiepercentage. Micro conversies hebben een kleinere waarden dan macro conversies. Een voorbeeld van een micro conversie is bijvoorbeeld het klikken op de contactgegevens of het klikken op een andere pagina. Een micro conversie kan bijdragen aan een macro conversie, als het klikken op de contactgegevens (micro conversie) vertrouwen wint, en de bezoeker hierdoor dus over gaat op aankoop (macro conversie).
Website laten maken?
Wil je een professionele website laten maken die past bij jouw bedrijf en jouw marketing doelstellingen?
SocialLane is gespecialiseerd in het maken van websites en webshops op maat. Voor bedrijven met ambitie. We ontwerpen en bouwen in multidisciplinaire teams, waarbij onze webdesigners nauw samenwerken met onze SEO-specialisten en developers. En natuurlijk met jou.