Geotagging is het toekennen van geografische informatie aan berichten op social media, zoals op Instagram en Facebook. Geotags worden meestal toegepast om te laten zien wat de locatie is van een bepaalde foto of video.
Door geotagging te gebruiken, kunnen andere gebruikers – als zij op deze geotagging klikken – andere berichten zien die ook zijn geüpload met dezelfde locatie. Daarnaast kan het ook handig zijn voor het vinden van bedrijven, restaurants, hotel, winkels enzovoort. Je kunt er voor kiezen om het geotaggen te doen tijdens de opname, zodat het altijd automatisch aan staan, of je kan er voor kiezen om achteraf de locatie toe te voegen. iPhone doet dit automatisch en onthoudt waar je de foto gemaakt hebt. Zo kun je op een landkaartje zien welke foto’s je waar gemaakt heb, en welk beeldmateriaal je daar in de buurt nog meer gemaakt hebt. Het achteraf toevoegen van een locatie kan je doen tijdens het plaatsen van de foto op social media kanalen.
Voordelen van geotagging
Het gebruik van geotags heeft een aantal voordelen:
- Het kan als geheugensteuntje dienen. Zo weet men altijd waar een bepaalde foto of video heeft plaatsgevonden;
- Berichten kunnen worden ingedeeld in categorieën zoals plaats, provincie, land enzovoort;
- Andere dichtbijgelegen foto’s kan men snel opzoeken.
Nadelen van geotagging
Naast de voordelen heeft het gebruik van geotags ook nadelen. Het grootste nadeel is voornamelijk de privacy. Daarnaast bestaat de kans dat de locatie toch onbedoeld wordt vrijgegeven.
Social media uitbesteden aan SocialLane
SocialLane is dé social media expert die bedrijven helpt met het op de juiste manier inzetten van social media. Wij zorgen voor regelmaat, zichtbaarheid, branding, advertenties en promoties, webcare en content creatie. Dit leidt tot meer business voor zowel B2C als B2B.
Als je kiest voor het uitbesteden van social media dan weet je zeker dat er regelmatig content wordt geplaatst en dat deze aansluit bij de tone of voice van het bedrijf. Je hebt geen omkijken meer naar je social media, de verschillende kanalen op social media worden op de juiste manier ingezet en marketing doelstellingen worden behaald.