Wat is Social Media?

Social media is een verzamelnaam voor alle online platformen die interactie tussen de gebruikers mogelijk maken. Gebruikers op social media kunnen via verschillende kanalen met elkaar communiceren, foto’s en/of video’s publiceren, informatie met elkaar delen, een discussie aangaan et cetera. Bovendien worden social media vaak ingezet als marketingmiddel.

De grootste spelers zijn: Facebook, YouTube, LinkedIn, Twitter, Instagram, TikTok en Snapchat. Meer weten over de meest populaire kanalen op dit moment? Lees dan ook eens ons blog over de top 10 grootste bekende- en minder bekende social media sites. Ieder platform is uniek, maar heeft zo ook zijn eigen voor- en nadelen. Wordt het zakelijk ingezet, dan moet er worden gekeken welk platform het beste bij de organisatie past en welke kanalen het meest interessant zijn. Daarnaast kan er ook voor gekozen worden om content aan te passen aan het soort kanaal dat gebruikt wordt. Zo kan Facebook bijvoorbeeld meer gebruikt worden voor informatieve content en kan Instagram daarentegen meer speelser worden ingezet.

Social media worden niet alleen maar gebruikt voor entertainment, sociale interactie of het verkrijgen van informatie, maar worden vaak ook gebruikt om een persoonlijke identiteit te ontwikkelen of om invloed of macht uit te oefenen op anderen. Lees ook over alle trends op social media.

De meeste social-mediakanalen werken met een feed. Dit is gebaseerd op een algoritme. Wanneer een kanaal steeds vaker wordt gebruikt, dan wordt het algoritme in principe getraind. Het kanaal merkt op een gegeven moment wat de gebruiker leuk vindt op basis van likes, reacties en shares. Daarom is het algoritme voor iedere gebruiker verschillend.

Typen gebruikers

De gebruikers van social media kunnen we verdelen in typen gebruikers: consumeren, bijdragen en creëren.

  • Gebruikers binnen het type ‘consumeren’ zijn het minst actief. Deze gebruikers kijken bijvoorbeeld naar foto’s of video’s zonder te reageren of lezen productervaringen zonder dat de gebruiker zelf informatie bijdraagt of creëert.
  • Gebruikers binnen het type ‘bijdragen’ zijn gebruikers die wel reageren op foto’s en video’s, artikelen of die bijdragen aan een discussie.
  • Gebruikers binnen het type ‘creëren’ zijn actieve producenten van merkgerelateerde informatie, zoals foto’s, video’s, reviews of artikelen.

Communicatiemiddel

Social media dragen ook bij aan de communicatie naar de buitenwereld. Jouw doelgroep volgt je niet voor niets. Ze hebben interesse in je merk, producten/diensten. Het is daarom belangrijk om precies datgene te delen waar de doelgroep op zit te wachten. Daarnaast kan de doelgroep op social-mediakanalen tegenwoordig ook contact opnemen als zij een vraag of klacht hebben. En natuurlijk is het de plek om het allerlaatste nieuws te delen.

Marketingmiddel

Op social-mediakanalen vindt communicatie plaats. Om die reden kunnen social media ook ingezet worden als marketingmiddel voor bedrijven. Door het gebruik van social-mediamarketing kan je de online aanwezigheid van jouw bedrijf vergroten en je doelgroepen effectief bereiken. Dit kan de merkbekendheid vergroten. Maar bedrijven kunnen ook andere doelen hebben die bereikt kunnen worden door de inzet van social media marketing, zoals het vergroten van merkkennis of het positief beïnvloeden van een merkattitude of aankoopintentie. Weten wat social media voor jouw bedrijf kan betekenen? Wij helpen je graag verder.

Content

De inhoud van berichten op social media, of dit nu een video, foto of tekst is, wordt ook wel content genoemd. Deze content kan worden gebruikt voor marketingdoeleinden en in dat geval spreken we over content-marketing. Deze content is dan gericht op een specifieke doelgroep en heeft als functie om de doelgroep te bereiken, beïnvloeden of te overtuigen. Content-marketing kan dus ingezet worden voor bijvoorbeeld online branding, het genereren van meer traffic naar je website, of het bouwen aan een community. Lees in ons blog meer over content-marketing!

Uitbesteden aan SocialLane

SocialLane is dé social media expert die bedrijven helpt met het op de juiste manier inzetten van social media. Wij zorgen voor regelmaat, zichtbaarheid, branding, advertenties en promoties, webcare en content creatie. Dit leidt tot meer business voor zowel B2C als B2B.

Als je kiest voor het uitbesteden van social media dan weet je zeker dat er regelmatig content wordt geplaatst en dat deze aansluit bij de tone of voice van het bedrijf. Je hebt geen omkijken meer naar je social media, de verschillende kanalen worden op de juiste manier ingezet en marketing doelstellingen worden behaald.

Relevante kennisbank artikelen
Wat is bereik?
Wat is een hashtag?
Wat is Pinterest?
Wat is instant messaging?
Wat is Instagram?
Wat is Facebook?
Wil je meer kennis vergaren?

Dutch Marketing Academy biedt specifieke cursussen en een complete online marketing opleiding.