Welke SEO statistieken zijn belangrijk?

seo metrics en cijfers

SEO statistieken

Het optimaliseren van een website is belangrijk om een website vindbaar te maken in zoekmachines zoals die van Google. Dit zorgt voor meer bezoekers naar de website en uiteindelijk voor een hogere conversie. Maar hoe weet je of de SEO werkt? Statistieken zijn een goede manier om inzicht te krijgen in hoe en of SEO werkt. Data rondom organisch verkeer wordt vaak gebruikt om de SEO te analyseren. Het is echter geen indicator van succes. Wij schreven een blog over de vijf SEO statistieken die van groot belang zijn!

1. Keyword rankings

Keywords zijn woorden die internetgebruikers invoeren in de zoekbalk (zoektermen). Kennis van keywords is belangrijk om goed gevonden te worden in zoekmachines. Keywords vormen namelijk de basis van zoekmachine optimalisatie. De juiste woorden moeten gebruikt worden in de teksten op een website. Het is belangrijk om te weten wie je klant is zodat uiteindelijk de juiste woorden worden gekozen. Het ene zoekwoord is het andere niet. Over het algemeen geldt dat hoe relevanter een zoekwoord is voor je product of dienst, hoe waardevoller het is om daar een goede ranking op te krijgen. Door de keyword ranking bij te houden, kun je SEO-prestaties voor belangrijke zoekwoorden monitoren.

keyword SEO

2. Traffic waarde

Traffic is het digitale verkeer naar een website, ook wel webverkeer genoemd. De waarde is het bedrag dat je zou betalen voor een organische klik. Met Google Analytics kan men het gedrag van bezoekers goed in kaart brengen. Zo kan men precies zien waar bezoekers vandaan komen, op welke pagina een bezoeker landt en wat hij/zij daar vervolgens doet. Dit wordt verkeersbronnen genoemd. Verkeersbronnen zijn de herkomst bronnen van de bezoekers van de website: plaatsen waar doorklikmogelijkheden naar de website staan. Hoe hoger de traffic waarde, hoe waardevoller het organische verkeer wordt. De klikken van bezoekers die snel een conversie realiseren zijn het meest waardevol.

traffic waarde google

3. Organisch verkeer

Het organische verkeer van je website is het verkeer dat je website bezoekt via de organische zoekresultaten. Men zoekt iets in de zoekmachines en zo komt men aan de hand van een zoekresultaat op je website terecht. Je kan aan de hand van SEO zo goed mogelijk gevonden worden in de zoekmachines om zo de hoeveelheid organische bezoekers van je site of shop te laten stijgen. Door in Google Search Console de website statistieken bij te houden kan je duidelijk monitoren en analyseren. Wanneer je een stijgende lijn in het organische verkeer ziet, kan dit een teken zijn dat de SEO haar vruchten afwerpt. Houdt er echter rekening mee dat organisch verkeer niet noodzakelijkerwijs meer verkopen betekent.

core web vitals

4. Core Web Vitals

Core Web Vitals (CWV) is een set van drie technische SEO statistieken die te maken hebben met de snelheid van je website en de gebruikerservaring. Het omvat de volgende statistieken:

  • Largest Contentful Paint (LCP) – het grootste zichtbare element dat in de viewport is geladen.
  • First Input Delay (FID) – de tijd vanaf wanneer een gebruiker interactie heeft met je pagina totdat de pagina kan reageren.
  • Cumulatieve lay-out verschuiving (CLS) – hoe elementen bewegen of hoe stabiel de paginalay-out is.

Google gebruikt de CWV statistieken om de positie in de zoekresultaten te bepalen. Wanneer minimaal één statistiek niet goed presteert zal Google dit dus meenemen in de kwaliteit van de resultaten. Het oplossen van de bijkomende problemen moet dus snel worden gerealiseerd.

conversies SEO

5. Conversies uit organisch verkeer

Conversie is het gedeelte van de bezoekers van een pagina of website dat wordt omgezet naar een bepaalde gewenste uitkomst, zoals een lead of aankoop, gewoonlijk uitgedrukt in een percentage. Een lead is een potentiële koper. Een bezoeker kan een lead worden door bijvoorbeeld zich in te schrijven voor een nieuwsbrief, een informatieaanvraag, een klik op een call-to-action button et cetera. Door conversies in te stellen kan je makkelijk bijhouden wat al het organisch verkeer doet op de website. Je ziet of de marketinginspanning iets oplevert en uiteindelijk tot klanten leidt. Voorbeelden van conversies die je kan instellen zijn:

  • Bezoek contactpagina
  • Aanmelden/abonneren
  • Een bepaalde pagina bezoeken
  • Klik op een bepaalde knop

Hulp nodig met SEO?

Heb je een vraag met betrekking tot zoekmachine optimalisatie? Dan kan je altijd bij ons terecht voor SEO advies. Websites die door SocialLane worden gemaakt zijn voorzien van een goede basis aan zoekmachine optimalisatie. Heb je echter al een website en wil je SEO advies? Dan kan je ook terecht bij SocialLane.

SocialLane helpt je met SEO advies op de meest uiteenlopende aspecten. Van de basis tot de meest gedetailleerde vragen op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Onze consultants zijn gecertificeerde Google experts, zodat wij je altijd van de juist informatie kunnen voorzien. Ook al zijn het de meest complexe vragen op het gebied van zoekmachine optimalisatie.