Above the fold is een Engelse term voor ‘boven de vouw’ en komt oorspronkelijk uit de krantenwereld. Hierbij staat content dus boven de vouw gepubliceerd. Vanzelfsprekend is dit het eerste wat lezers te zien krijgen en ook het meest wordt gezien/gelezen.
Onlinewereld
Hoewel de term ‘above the fold’ dus oorspronkelijk uit de krantenwereld komt, wordt deze term ook gebruikt in de digitale wereld. Bij ‘above the fold’ staat content ‘boven de vouw’ van een website. Dit is dus het gedeelte van de website dat zichtbaar is zonder naar beneden te scrollen.
Bij het maken van een website wordt er rekening gehouden met deze term, omdat het bovenste gedeelte van een website het eerste is wat bezoekers te zien krijgen en daarom belangrijk is. Dit gedeelte van de website moet dus duidelijk zijn en de aandacht trekken, maar het is ook belangrijk om deze aandacht vast te houden, zodat bezoekers wel getriggerd zijn om naar beneden te scrollen. Het is zo dat we tegenwoordig overal doorheen scrollen, zowel op websites als allerlei social mediakanalen.
Adverteren
Above the fold is ook een term die gebruikt wordt in de advertising. Adverteren ‘above the fold’ is duurder dan ‘below the fold’. Het is namelijk zo dat hoe hoger een advertentie geplaatst staat op een website, hoe hoger de prijs voor de advertentiepositie is. Vanzelfsprekend dat deze advertentie natuurlijk meer aandacht krijgt.
Voordelen van adverteren above the fold:
- Advertenties die above the fold staan zullen altijd getoond worden zodra een website laadt
- Content above the fold trekt meer aandacht waardoor er meer kliks op deze advertenties worden behaald
Website laten maken?
Wil je een professionele website laten maken die past bij jouw bedrijf en jouw marketing doelstellingen?
SocialLane is gespecialiseerd in het maken van websites en webshops op maat. Voor bedrijven met ambitie. We ontwerpen en bouwen in multidisciplinaire teams, waarbij onze webdesigners nauw samenwerken met onze SEO-specialisten en developers. En natuurlijk met jou.