De denkwijze voor contentmarketing: het HHH-model van Google.

Google Bert

Het HHH-model. Een model dat je inzet om scherp te krijgen welke doelgroep met welke content een bepaalde aandacht verdient, maar waar komt dit model nou eigenlijk vandaan?

In 2015 werd door YouTube een marketing proces uitgewerkt volgens het hero, hub en (toentertijd) help-model, het HHH-model. In dit model gaf YouTube heel duidelijk weer aan welke soorten content jij als creatieveling moet denken voor een optimaal resultaat.

  • (Toentertijd) help content, nu ook wel hygiene content
  • Hub content aligned with targeted marketing campaigns staggered throughout the year
  • Hero content corresponding to the biggest yearly tent-pole events

Deze visie, ooit bedacht voor succesvolle video-content, is nu nog steeds de basis voor een slimme content campagne, waarbij je tevens goed kijkt naar de fase van het aankoopproces (de Customer Journey). Het model kun je ook wel omschrijven als de rode draad voor het ontwikkelen van content voor verschillende wensen en behoeften van consumenten om meer over je producten of diensten te weten te komen en vervolgens deze aan te schaffen of aan te bevelen.

Hygiene content

Ook wel bekend als de dagelijkse relevante content of basis content met essentiële informatie, SEO-geoptimaliseerd. Hygiene content focust zich op de uitleg van je product of dienst en beantwoordt de vragen van jouw klanten. De content is vaak informatieve tekst, aangevuld met beeld en/of video. Voor veel bedrijven is het lastig om de juiste content hiervoor te creëren, maar vergeet niet: heel veel kennis zit al in de organisatie zelf. Praat met de medewerkers die het meest in contact komen met de klanten. Wat zeggen je tevreden klanten.

Een goed voorbeeld van optimaal gebruikt hygiene content zijn de kook video’s van Allerhande:

Hub content

Hub content, ik noem het ook wel je ‘content beat’. Deze content heeft een duidelijk ritme die is afgesteld op de interesses van jouw doelgroep. Denk hierbij aan blogs, een serie video’s of nieuwsbrieven. Met hub content wordt er actief gepusht en in een regelmatige, herkenbare frequentie geplaatst zodat de doelgroep op gezette tijden terugkeert. Dat klinkt natuurlijk wel allemaal leuk en aardig, maar hub content ontwikkelen vergt creativiteit: op welke manier ga jij jouw doelgroep wekelijks verrassen en hoe speel je op de juiste manier in op hun behoeftes. Zorg ervoor dat je op het netvlies blijft hangen van je klant.

Ook van hub content beschikken wij over een goed voorbeeld, kijk maar eens naar de reeks filmpjes van KLM:

Hero content

Gewoon flink die aandacht pakken! Dat is waar jij je hero content voor gaat inzetten: hup uitpakken maar en met ambitie viral gaan. Content met impact op de klant die enkel een paar keer per jaar een extreme piek in aandacht en bereik voor jouw dienst of product veroorzaakt. Hero content maak je met veel budget en is daarmee jouw traditionele campagne. Nu hoor ik de vraag of? Wat is hier dan de truc voor? Dat leg ik je natuurlijk maar al te graag uit! Creëer content die de klanten aanspreekt rondom herkenbare emoties, humor of verbazing. Je plant het namelijk niet voor niets maar een paar keer per jaar in, niet waar? Met een gemiddelde van 2 hero producties per jaar, boek je sowieso succes.

Ken jij de Oreo inhaker al?

Hoe de verschillende typen content op elkaar zullen aansluiten

De drie types content, het HHH-Model van Google, grijpen in elkaar en werken samen om een zo efficient mogelijk bereik en een zo hoog mogelijke engagement te realiseren binnen de doelgroep. Dit model helpt bij het maken van een creatieve content kalender en geeft daarmee meer inzicht op hoe de doelgroep in aanraking komt met jouw content.

Kort maar krachtig:

Hero: geeft een intensieve piek in aandacht naar jouw doelgroep
Hub: publiceert content op vaste momenten van waarde
Hygiene: zorgt voor continue zichtbaarheid online en resulteert daarmee in nieuwe aanvoer van bezoekers

Het is dan ook zeker aan te raden het Hero, Hub en Hygiene Model (HHH-model) te gebruiken voor een optimale en succesvolle content marketing. Oftewel, ben jij bezig met het opstellen van een contentkalender? Maak dan onderscheid in de drie types content en boek meer resultaat dan ooit tevoren.

Hhh
Hhh

Interessant onderwerp en relevante informatie? Lees hier alle blogs op het gebied van content marketing.