DutchEnglish

Google Ads stopt in 2023 met vergelijkbare doelgroepen voor jouw advertenties

Google Ads stopt met vergelijkbare doelgroepen

Dit jaar stopt Google Ads met het gebruik en creëren van vergelijkbare doelgroepen (ook wel ‘vergelijkbare segmenten’ genoemd). Wat er gaat veranderen, wanneer dit gebeurt en wat je kan doen om je voor te bereiden lees je in deze blog.

Bij vergelijkbare doelgroepen maakt Google zelf een doelgroep aan op basis van de remarketinglijsten van jouw website. Deze remarketinglijsten worden op dit moment door Google opgesteld, waardoor jij er zelf geen directe invloed op hebt. Op deze remarketinglijsten staan mensen die voorheen interesse hebben getoond in jouw organisatie, door bijvoorbeeld het bezoeken van jouw website. 

Deze door Google opgestelde remarketinglijsten worden gemaakt op basis van recente zoekactiviteit van degene die op jouw remarketinglijst staan, om hun gezamenlijke zoekgedrag in kaart te brengen. Met deze verzamelde data vindt Google automatisch nieuwe potentiële klanten met zoekgedrag dat vergelijkbaar is aan het zoekgedrag van de mensen op jouw remarketinglijst. Zodra de remarketinglijst met vergelijkbare doelgroepen gemaakt is, wordt deze automatisch geüpdatet naarmate mensen ander zoekgedrag vertonen. 

 

Wat gaat er veranderen?

Vanaf 1 mei 2023 stopt Google Ads met het maken van vergelijkbare doelgroepen en vanaf 1 augustus worden de vergelijkbare doelgroepen ook daadwerkelijk verwijderd uit al je advertentiegroepen en campagnes. Wel houd je toegang tot rapportages uit het verleden van vergelijkbare segmenten van campagnes die je eerder hebt uitgevoerd. Meer over deze veranderingen lees je later in deze tekst.

In verband met regelgeving omtrent gegevensverzameling en privacy zijn er nieuwe strategieën nodig. Google Ads adviseert om gebruik te maken van hun geautomatiseerde tools, om zo nog steeds de juiste, relevante doelgroepen te bereiken, maar wel op een privacygerichte manier. Dat is de reden dat Google de vergelijkbare doelgroepen upgrade naar geautomatiseerde oplossingen zoals geoptimaliseerde targeting en Slim bieden. 

Geoptimaliseerde targeting:

Bij geoptimaliseerde targeting wordt gekeken naar informatie zoals zoekwoorden op je landingspagina’s, of zoekwoorden in de bestanden van je advertentiemateriaal. Daarna wordt er gezocht naar doelgroepen die aan de doelen van jouw campagne kunnen voldoen. Meer lezen over geoptimaliseerde targeting doe je hier

Slim bieden:

Als je gebruik maakt van Slim bieden, kan het systeem de gegevens van al jouw campagnes gebruiken om je prestaties te optimaliseren, zélfs van nieuwe campagnes zonder gegevens. Je kunt relevante zoekwoorden toevoegen aan campagnes met een laag volume om de targeting uit te breiden en daarmee het aantal conversies te verhogen. Meer lezen over Slim bieden doe je hier.


Door gebruik te maken van bovenstaande oplossingen, gebruik je jouw eigen first-party gegevens en kun je je marketingdoelen optimaliseren.

 

Wanneer gaan de veranderingen in?

De eerste fase gaat in vanaf 1 mei 2023. Vanaf dat moment kun je geen vergelijkbare doelgroepen meer toevoegen aan bestaande campagnes of advertentiegroepen. Wél kun je bestaande, vergelijkbare doelgroepen die al gekoppeld zijn aan bepaalde campagnes en advertentiegroepen nog steeds targeten. Het is niet meer mogelijk om nieuwe conversiewaarderegels te maken op basis van vergelijkbare doelgroepen, maar de bestaande conversiewaarderegels werken nog steeds. Belangrijk: vergelijkbare doelgroepen worden niet meer automatisch gemaakt.

De laatste wijzigingsfase gaat in vanaf 1 augustus 2023. Daarna is het niet meer mogelijk om je vergelijkbare doelgroepen te gebruiken voor targeting en rapportage. Daarnaast worden alle vergelijkbare doelgroepen verwijderd en niet meer weergegeven in Google Ads. Conversiewaarderegels die gebruik maken van vergelijkbare doelgroepen werken ook niet meer en de conversiewaarde wordt niet meer aangepast op basis van vergelijkbare doelgroepen.

 

Wat kun je doen om je voor te bereiden?

Google biedt verschillende manieren om je voor te bereiden op bovenstaande wijzigingen. Zij delen de oplossingen op verschillende manieren in, op basis van verschillende campagnes en doelen binnen die campagnes. Bekijk de voorbereidingen hier.

Kortom: maak jij nu nog gebruik van vergelijkbare doelgroepen of vergelijkbare segmenten? Laat je dan niet verrassen en bereid je voor op de verandering die gaat komen. Geen idee waar je moet beginnen? Neem contact op met SocialLane, wij helpen je graag.

Natuurlijk zullen wij voor klanten die Google Ads uitbesteden aan SocialLane deze wijzigingen doorvoeren.