Een website analyse is een handeling waarmee de staat van een website in kaart wordt gebracht en kan gerealiseerd worden door één of meerdere online tools toe te passen. Als het ware kun je door middel van een analyse zowel de sterktes als de zwaktes van je website meten. De bekendste tool om dit te doen is Google Analytics.
Waarom een website analyse?
De statistieken uit Google Analytics geven een duidelijk inzicht in het gedrag van websitebezoekers. De statistieken vertellen of een website effectief is of dat er toch een aantal verbeterpunten aan de website zijn. Daarom is het uitvoeren van een webanalyse effectief.
Bij een website analyse wordt er gekeken naar verschillende factoren, bijvoorbeeld welke pagina’s er zijn bekeken, hoe bezoekers op jouw website terecht zijn gekomen, maar ook hoe vaak jouw website wordt bezocht. Google Analytics is een gratis programma van Google en biedt veel verschillende mogelijkheden waarmee je het webverkeer op jouw website zo goed mogelijk in de gaten kunt houden. Meer informatie over Google Analytics lees je op deze pagina.
Naast bovenstaande genoemde factoren kijken een sommige website analyses ook naar andere factoren zoals zoekmachine vriendelijkheid, conversiegericht design en gebruiksvriendelijkheid. Er zijn meerdere programma’s die je website kunnen analyseren, het ligt er maar net aan welke factoren je zelf het belangrijkste vindt om te meten.
Website laten maken?
Wil je een professionele website laten maken die past bij jouw bedrijf en jouw marketing doelstellingen?
SocialLane is gespecialiseerd in het maken van websites en webshops op maat. Voor bedrijven met ambitie. We ontwerpen en bouwen in multidisciplinaire teams, waarbij onze webdesigners nauw samenwerken met onze SEO-specialisten en developers. En natuurlijk met jou.