De developers bij de Facebook, LinkedIn en Google hebben niet stil gezeten. De afgelopen tijd zijn de social-mediaplatforms druk bezig met het ontwikkelen van nieuwe features en tools. Daarom tijd om deze eens voor jou op een rijtje te zetten. Lees snel verder en je bent weer helemaal bij!
Redesign en meer mogelijkheden op LinkedIn
Vorige maand kondigde LinkedIn voor het eerst in vijf jaar een redesign aan. En daar blijft het niet bij. Ook de zoekmogelijkheden worden uitgebreid en er komen nieuwe manieren om berichten te sturen.
LinkedIn wil met het redesign vooral warmte uitstralen en het gebruiksgemak verbeteren. Daarom worden alleen nog de buttons in de iconisch blauwe kleur. De rest wordt groen. Op deze manier wordt het navigeren op LinkedIn gemakkelijker gemaakt.
Omdat steeds meer mensen de zoekfunctie op LinkedIn gebruiken, wordt deze uitgebreid. Er komen meer filters en het wordt gemakkelijker om op persoon of bedrijf te zoeken. Op het gebied van berichten sturen, komen er ook meer mogelijkheden. LinkedIn gaat een koppeling aan met Zoom, Microsoft Teams en BlueJeans.
Google Web Stories als antwoord op social media
Veel social-mediakanalen kennen de mogelijkheid van Stories en deze zijn enorm populair. Google kon het dus niet laten om óók een mogelijkheid voor Stories te ontwikkelen. Ze komen daarom met Web Stories. Het principe hiervan is deels hetzelfde als op social media: het zijn verticale afbeeldingen/video’s met tekst en animaties waar je doorheen kunt swipen.
Het verschil met de Stories op social media is dat de Web Stories niet na 24 uur al verdwijnen. Bovendien kun je er, als je het goed doet, voor zorgen dat je Web Stories getoond worden in de zoekresultaten van Google. Door te zorgen dat de inhoud relevant is, je teksten de juiste lengte zijn en niet te veel links te gebruiken, werk je met Web Stories dus aan SEO.
Instagram Shopping nu ook op IGTV
Instagram Shopping kennen we al een tijdje, maar de mogelijkheden om dingen op Instagram te kopen/verkopen worden uitgebreid. Het is nu al mogelijk om dingen te kopen via het onderdeel Shopping, Instagram Live en Instagram Stories. Binnenkort is het mogelijk om ook via IGTV producten in-app aan te schaffen. Dit wordt heel gemakkelijk. Met een paar klikken voeg je producten toe aan je winkelmandje en rond je de betaling af. Er staat voor daarna ook nog een test gepland om Shopping toe te voegen aan Instagram Reels.
Chatten op Facebook Messenger én Instagram
Dat Instagram van Facebook is zal niemand ontgaan zijn. Om te zorgen dat gebruikers van Facebook nu ook kunnen chatten met vrienden op Instagram (en andersom uiteraard), komt Facebook binnenkort met een cross-platform-messenger. Je kunt hierin ook onder andere chatkleuren aanpassen, reageren met emoticons en samen video’s kijken. Mogelijkheden te over!
Facebook beheren via Business Suite
Om de pagina’s op Facebook en Instagram te onderhouden kon men al gebruik maken van de Studio voor Makers. Maar Facebook komt nu met de Business Suite die dit nog gemakkelijker moet gaan maken. Deze tool is zowel via desktop als via mobiel te gebruiken. Je kunt hiermee posts plaatsen, berichten versturen, maar ook Facebook Insights gebruiken en adverteren.
Liever de ondersteuning van een ervaren online marketeer?
SocialLane denkt graag met je mee. Kom je een keer koffiedrinken in de haven?