De manier waarop wij zoeken is continu aan het veranderen. Wist je bijvoorbeeld dat ongeveer 15% van alle zoekopdrachten die we dagelijks doen, nieuw zijn? Hier zijn verschillende factoren voor te bedenken, maar de belangrijkste factoren die invloed hebben op deze beweging is onder andere het mobiele gebruik en de groei in gebruik van “voice search”.
Daarom heeft Google Ads vorig jaar een update uitgerold dat exacte zoekwoorden ook “varianten met dezelfde betekenis” bevatten. Uit diverse testen is gebleken dat zoekwoorden 3% meer klikken en conversies genereerden met deze update.
Dankzij machine learning van Google komen exacte zoekwoorden vanaf vorig jaar overeen met “de intentie” van een zoekopdracht. De advertenties worden nu dus ook weergeven bij zoekopdrachten die impliciete woorden, parafrasen en andere termen met dezelfde betekenis bevatten. Zie onderstaand voorbeeld.
Google update 31 juli 2019
Google heeft voor haar advertentieplatform ook deze zomer een belangrijke update uitgebracht. Binnenkort zullen de modifier voor breed zoeken (+) en zoeken op woordgroep (“) ook overeenkomen met woorden in de zoekopdracht die dezelfde betekenis hebben als het zoekwoord. Ook deze update zal uiteindelijk voor meer klikken en conversies gaan zorgen. Bovendien zal je van deze nieuwe klikken zoekwoorden tegenkomen die nog niet in je bestaande zoekwoordenlijst stonden.
Modifier voor breed zoeken
Zoekwoorden met modifier voor breed zoeken komen overeen met zoekopdrachten die dezelfde woorden bevatten als het zoekwoord of de bijbehorende varianten, ongeacht de volgorde. Voorheen werden spelfouten, enkelvoud/meervoud en afkortingen wel al toegestaan.
In bovenstaand voorbeeld zie je dus dat een ander variant van “lawn mowing services” wordt getoond omdat deze eenzelfde betekenis heeft.
Zoeken op woordgroep
Het principe bij dit zoekwoordtype is hetzelfde als bij modifier voor breed zoeken. Echter is de volgorde hierin wel belangrijk. Andere varianten van het zoekwoord wordt binnen de phrases (“) getoond. Er kunnen wel andere zoekwoorden voor of na deze phrase worden getoond. Zie hieronder een voorbeeld.
Wat nu?
Belangrijk om te weten: in Nederland is deze update nog niet van toepassing. Wij verwachten dat dit pas in 2020 zal uitrollen. Door deze update zullen wij als adverteerder minder grip hebben op de campagnes. Het vereist meer controle en flexibiliteit. Belangrijk is dus om goed het zoektermen rapport bij te houden om te kijken of zoekwoorden wel of niet interessant zijn.
Wil je up to date blijven over de laatste Google trends? Schrijf je nu in voor onze Nieuwsbrief.