Alles over Consent Mode V2

Consent Mode V2 Uitgelicht

De online marketingwereld staat op zijn kop door de recente aankondigingen van Google te stoppen met het ondersteunen van zogenaamde third-party cookies. Eerder bracht het bedrijf nieuws over veranderingen in de regelgeving met betrekking tot gegevensverzameling en cookie banners. Third-party cookies zouden langzamerhand worden uitgefaseerd. Hoewel deze veranderingen verwacht werden, heeft de snelheid waarmee ze worden doorgevoerd velen verrast. Google heeft zo’n haast dat bedrijven vanaf 1 maart verplicht zijn om aan de nieuwe regelgeving te voldoen. Hoe? Door Consent Mode V2 te installeren. Maar wat is Consent Mode V2 precies? Nog belangrijker, wat betekent de nieuwe regelgeving voor jouw organisatie en hoe zorg je ervoor dat je aan deze eisen voldoet?

 

In het kort: wat zijn cookies en third-party cookies?

We beginnen bij het begin. Want wat zijn cookies nu precies en vooral: wat zijn third-party cookies? Cookies zijn kleine bestanden die een website op je apparaat opslaat wanneer je de website bezoekt. Een cookie kan verschillende doeleinden hebben, zoals het onthouden van voorkeuren, het bijhouden van activiteiten op de website en het leveren van gepersonaliseerde inhoud en advertenties. Cookies kunnen informatie bevatten zoals je voorkeurstaal, inloggegevens, bezochte pagina’s, klikgedrag en meer.

Third-party cookies worden gecreëerd door andere websites dan die je bezoekt. Via externe JavaScript-code kunnen marketeers, adverteerders en sociale netwerken je online activiteiten volgen en zo een digitaal profiel opbouwen. Dit stelt hen in staat om meer relevante content en advertenties aan te bieden.

Waarom Consent Mode V2?

De introductie van Consent Mode V2 komt voort uit een groeiende trend van privacybeschermingsmaatregelen, met name onder invloed van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De AVG bepaalt dat gebruikers alleen door het geven van toestemming hun gegevens kunnen laten tracken door bedrijven. 

Hoewel de wetgeving strenger wordt, blijven veel bedrijven de regels overtreden door te veel gegevens te verzamelen zonder expliciete toestemming. Bijvoorbeeld door het standaard aanvinken van toestemming. Hierdoor wordt er steeds strenger gehandhaafd op de naleving van privacywetgeving, met druk op grote advertentiebedrijven zoals Google en Meta om zorgvuldiger om te gaan met dataverzameling. Google legt deze verantwoordelijkheid weer terug bij de bedrijven; deze moeten aangeven dat de bezoeker actief (dat wil zeggen door het zelf aan te vinken) en expliciet toestemming heeft gegeven. Om die reden zijn bedrijven nu verplicht Consent Mode V2 te installeren.

Wat is Consent Mode V2?

Consent Mode V2 is een functie die gekoppeld wordt aan de cookiebanner van een website, waardoor websitebezoekers kunnen bepalen welke informatie verzameld mag worden. Vervolgens registreert Consent Mode V2 de gekozen optie. Het doel is om te voorkomen dat er ongevraagd profielen worden opgebouwd van gebruikers voor marketingdoeleinden, terwijl gebruikers het recht hebben om anoniem te blijven.

Wat verandert er?

De cookiebanner

Een goede cookiebanner is essentieel om toestemming van de bezoekers te verkrijgen. Naast dat het verplicht is om een cookiebanner te hebben, moet deze ook aan de nieuwe regelgeving voldoen. Zo moet de websitebezoeker zelf actief toestemming geven door aan te vinken welke gegevens verzameld mogen worden. Ook moet het duidelijk zijn waarvoor de gebruiker precies toestemming verleent.

Consent Mode V2

Aan deze cookiebanner wordt de Consent Mode V2 functie gekoppeld. Consent Mode V2 laat je scripts en tags op je website activeren op basis van de toestemming van de bezoeker. Dit betekent dat advertentiescripts pas worden ingeschakeld nadat een gebruiker heeft ingestemd met het gebruik van marketing- en advertentiecookies. Consent Mode V2 voegt twee nieuwe parameters toe: “ad_user_data” en “ad_personalization”. De parameter “ad_user_data” bepaalt of persoonlijke gegevens naar Google worden verzonden op basis van toestemming van de gebruiker. De tweede parameter, “ad_personalization”, bepaalt of persoonlijke gegevens mogen worden gebruikt voor bijvoorbeeld remarketing. De gegevens van de gebruiker kunnen hierdoor gebruikt worden voor advertentie personalisatie. Door de implementatie van deze nieuwe parameters kunnen marketeers persoonlijke data verzamelen om zo doelgerichte campagnes te kunnen blijven uitvoeren.

Gevolgen van het niet juist implementeren van Consent Mode V2

Als Consent Mode V2 niet, of niet op de juiste manier wordt geïmplementeerd, zal het vanaf 1 maart niet meer mogelijk zijn om het verkeer van je website nauwkeurig te meten. Belangrijke indicatoren zoals website bezoeken, nieuwsbriefinschrijvingen en specifieke interesses kunnen niet langer effectief gebruikt worden in advertentiecampagnes als de juiste toestemming ontbreekt. Adverteerders zullen digitale advertenties minder goed kunnen targetten, waardoor advertentiebudgetten minder effectief zullen zijn.

Wat moet jij als organisatie doen?

Het is belangrijk om de privacy van je websitebezoekers te respecteren. Tegelijkertijd wil je natuurlijk het maximale resultaat uit jouw websitedata halen. Zorg er daarom voor dat de Consent Mode V2 van Google zo snel mogelijk op jouw website wordt ingesteld. Is de Consent Mode V2 niet correct en tijdig ingesteld? Dan worden de metingen voor Google Ads en Google Analytics 4 audiences niet meer verwerkt. Zijn er lopende campagnes? Dan heeft dit direct effect op de dataverzameling van deze campagne en is het niet mogelijk inzicht te krijgen in de effectiviteit van de lopende campagne. Zorg er dus voor dat je de Consent Mode V2 tijdig en op een juiste manier implementeert.

Welke stappen moet je ondernemen?

  1. Check de cookiemelding: bekijk de huidige cookiemelding en implementatie. 
  2. Implementeer een cookiebanner indien nodig: Kies een CMP (Cookie Management Platform) die door Google wordt aanbevolen als je nog geen cookiebanner hebt.
  3. Werk het cookiebeleid en de privacyverklaring bij: Zorg ervoor dat zowel het cookiebeleid als de privacy- en wetgevingsverklaring up-to-date zijn.
  4. Stel Google Consent Mode V2 in: Gebruik Google Tag Manager om de Google Consent Mode V2 in te stellen.

Hulp nodig of wil je sparren?

Heb je vragen over het implementeren van Consent Mode V2 of wil je sparren? Onze marketeers staan graag voor je klaar! Neem gerust contact met ons op.