Call tracking wint aan populariteit in de marketingwereld. Call tracking is het meten van telefonische responses naar aanleiding van online en offline marketingcampagnes. Naast interactie op de website kunnen sinds kort dus ook telefonische conversies gemeten worden. Hierdoor kan het mediabudget nog beter worden besteed aan lopende marketingcampagnes. Voor nog meer online succes zet SocialLane voor veel klanten al call tracking in.
Waarom call tracking inzetten?
Tot op heden worden interacties veelal op de website gemeten, zoals klikken op buttons, ingevulde formulieren etc. Echter, we moeten niet vergeten dat er steeds meer een verschuiving naar mobiel plaatsvindt. Het aantal zoekopdrachten op mobiel heeft bovendien de zoekopdrachten via desktop al ingehaald. Dit houdt dus in dat hierdoor er meer én sneller een telefonische conversie zal plaatsvinden. Ook zijn er door diverse aanbieders verschillende onderzoeken uitgevoerd om het rendement hiervan te achterhalen. Zo is bijvoorbeeld gebleken dat conversies gemiddeld 30% via web worden behaald en 70% via de telefoon.
Als we kijken naar bovenstaande afbeelding, dan zullen de meeste marketeers die sturen op webconversies, “zoekwoord B” als minder interessant zien. Aangezien dit zoekwoord de minste conversies heeft opgeleverd. Echter heeft dit zoekwoord verreweg de meeste telefonische conversies opgeleverd. Normaliter hadden de meeste marketeers “zoekwoord B” uitgeschakeld of de biedingen hiervan verlaagd, terwijl uit deze afbeelding blijkt dat “zoekwoord B” de meeste conversies genereert. Om deze reden biedt het tracken van telefoonoproepen meer perspectief en kansen op een hoger rendement.
Hoe werkt call tracking?
Er zijn twee soorten waar wij mee werken, namelijk:
- Dynamische call tracking. Bij dynamische call tracking krijgt iedere nieuwe bezoeker van jouw website een uniek (dynamisch) telefoonnummer te zien, zodat de verwijzende verkeersbron inzichtelijk kan worden gemaakt.
- Offsite call tracking. Hiervoor kunnen offsite nummers aangemaakt worden en ingezet worden voor offline marketingmogelijkheden. Denk hierbij aan een nummer dat in een vakblad komt te staan. Hierdoor kunnen dus ook activiteiten buiten de website gemeten worden.
De implementatie van call tracking werkt net als Google Analytics met een Javascript code die op de website geplaatst moet worden. Het script zorgt er vervolgens voor dat het kanaal waar de bezoeker vandaan komt, wordt herkend. Vervolgens moeten er codes achter iedere telefoonnummer geplaatst worden op de website die dynamisch gegenereerd worden. Ten slotte moeten er in Google Analytics doelen ingesteld worden om conversies van verschillende kanalen te meten.
De voordelen van call tracking
Hieronder zetten wij de belangrijkste voordelen op een rij:
- Je stuurt niet meer alleen op webconversies (30%) maar ook op telefonische conversies (70%). Hierdoor zijn statistieken nog meer inzichtelijk en betrouwbaarder en kan er ook effectiever geoptimaliseerd worden.
- Meer inzicht in betaalde zoekwoorden die telefonische conversies opleveren.
- Resultaten meten uit offline campagnes door middel van offsite nummers.
- Integratie met externe systemen als Google Analytics.
Wij raden ieder bedrijf aan om call tracking in te zetten om nóg meer uit de marketinginspanningen te halen. SocialLane doet het al voor vele klanten! Lijkt het je ook interessant om het in te zetten? Bel 070 – 322 90 83 of stuur een mail naar [email protected] voor meer informatie.