De laatste weken van 2019 staan weer voor de deur en dat betekent dat we vooruit gaan blikken op de trends op het gebied van webdesign in 2020. We gaan een nieuw decennium in. Daarom zou je misschien denken dat het allemaal helemaal anders wordt dan in 2019, maar dat is niet helemaal waar. De ingezette trends van vorig jaar zien we ook nog steeds en ze kristalliseren zich zelfs nog een beetje meer uit.
Minimalistisch design
Less is more blijkt het devies te zijn als het gaat om webdesign in 2020. De nadruk ligt op het gebruiksgemak en dat bereik je het beste met een clean website waar geen overbodige dingen op staan. Op deze manier is er meer aandacht voor de content die ertoe doet. Ook maakt dit het navigeren over je website wel zo makkelijk.
Bold lettertypes
Naast het asymmetrische, minimalistische design zou je misschien denken dat de letters lekker dun en strak moeten zijn, maar niets is minder waar. Met alleen maar minimalisme loop je het risico dat je website een beetje saai wordt. En dat moeten we natuurlijk niet hebben. Dus de tekst op je website mag lekker uitgesproken en bold. Daarmee valt ook direct op wat het belangrijkste is: je boodschap.
Opvallende kleuren
Een als we dan toch bezig zijn met lekker schreeuwerige letters, dan verbaast het je waarschijnlijk niet dat we ook qua kleuren helemaal los kunnen gaan. Opvallende kleuren zijn het helemaal in 2020. Kies er één of twee en zorg dat je minimalistische design mooi opvalt door je kleurgebruik. Doe eens gek en kies voor een knallende achtergrondkleur. Wit en lichtgrijs zijn ook maar zo… licht.
Asymmetrie
Met een symmetrische website ga je niet opvallen tussen ál die andere sites. Asymmetrie is het helemaal in 2020, maar pas wel op dat je het niet te ver doorvoert. Het moet geen kermis worden en het mag al zeker niet ten koste gaan van je duidelijk en structureel opgebouwde webpagina. Verlies ook de minimalistische trend niet uit het oog met de asymmetrie.
Video’s in header
We kunnen niet meer om video heen. Video is al jaren King op social media. Posts met video’s worden veel beter bekeken en bereiken meer, dus dat biedt perspectief voor websites. De headers met video’s erin schieten als paddenstoelen uit de grond. Een ware trend dus. De meningen zijn er wel over verdeeld. En dat is ook wel logisch; een video in je header maakt het geheel al gauw druk. Sommige mensen vinden het ronduit irritant, anderen zijn fan. Feit blijft dat we het steeds vaker zien, maar of het gebruiksvriendelijk te noemen is, laten we even in het midden.
Mobiel gaat voor
Ook om internet op mobiel kunnen we al jaren niet meer heen. Steeds meer mensen surfen op hun mobiel. Dat betekent dat je zonder responsieve site gewoon niet meer meedoet: niet voor de mobiele surfers, maar ook zeker niet voor Google. Maar het verschil met voorgaande jaren is dat de hoofdfocus nu zelfs komt te liggen op je mobiele website in plaats van op je desktopsite.
Hamburgermenu’s
De website moet goed werken en er goed uitzien op mobiel. Daarna pas wordt er gekeken hoe diezelfde site op desktop weergegeven kan worden. Wat we daarom veel zien zijn ingeklapte menu’s, ook wel hamburgermenu’s. Dat zijn menu’s aangeduid met drie streepjes; eigenlijk gewoon het SocialLane-logo, maar dan in één kleur. Als je daarop klikt vouwt het menu uit. Heel handig op mobiel, maar op desktop blijft toch de vraag of het wel zo gebruiksvriendelijk is. Je moet dan toch een keer extra klikken.
Illustraties
Gebruiksvriendelijk en duidelijk zijn termen die heel belangrijk zijn voor een website in 2020. Daarom winnen illustraties al tijden aan terrein. Illustraties, zo minimalistisch mogelijk, verduidelijken niet alleen je verhaal, maar laten vaak ook in één oogopslag zien wat je wilt laten zien. En daar worden websitebezoekers blij van. Want het moet natuurlijk allemaal niet te lang gaan duren…
Handgetekende illustraties
Een digitaal gemaakte illustratie is vaak mooi en strak. Dat kan heel goed in de minimalistische trend passen, maar een handgetekende illustratie geeft het geheel een meer persoonlijke en minder zakelijke uitstraling. In een landschap met ontelbaar veel websites die om je aandacht schreeuwen is dat persoonlijke wel heel prettig om naar te kijken. En het schept vertrouwen, dat is altijd goed.
3D- en isometrische illustraties
Naast de persoonlijke, handgetekende illustraties doen ook 3D en isometrische afbeeldingen het goed. 3D spreekt voor zich, maar isometrisch kan wel een beetje uitleg gebruiken; kortgezegd houdt het in dat een afbeelding 3D lijkt, maar eigenlijk toch plat is afgebeeld. Dit heeft als voordeel dat het er uitziet alsof er diepte in de afbeeldingen zit, maar er geen ingewikkelde brandpuntlijnen aan te pas komen. Hoewel deze trend logisch lijkt binnen het minimalisme, is het toch niet gek dat we hem in deze lijst tegenkomen. Als je alles alleen maar simpel en plat maakt, wordt het gauw saai. Een beetje een gevoel van diepte kan geen kwaad.
Animaties
Naast illustraties zijn ook animaties het helemaal in 2020. Gifjes en korte animaties die tot leven komen als je bijvoorbeeld ergens op klikt, zien we steeds meer. Een voordeel van deze animaties is dat het een beetje leven geeft aan je website. Maar nog belangrijker is dat het je call to actions ondersteunt. Zo kan het je websitebezoekers bijvoorbeeld in de richting van buttons leiden. Leuk en handig dus, die animaties.
Mouseover effects
Naast animaties zijn er nog meer mogelijkheden om een beetje beweging in je website te krijgen. Een andere trend van 2020 is namelijk de mouseover effects. Dit betekent dat als je met je muis over een afbeelding gaat, dat deze dan beweegt. Het kan zijn dat de afbeelding groter of kleiner wordt, maar ook dat deze bijvoorbeeld omdraait. Dit maakt het geheel een beetje speelser en interactiever.