De kracht van Social Media wordt door sommige mensen nog wel eens onderschat

Er zijn van die momenten dat je iets goed wilt doen voor de medemens. Veelal als gevolg door een verschrikkelijke ramp. Geld doneren aan de slachtoffers voor een dergelijke ramp is dan ook meer regel dan uitzondering. Ook voor de ramp van de Filipijnen wordt door de Nederlandse burgers  weer volop geld  gedoneerd.

Trijntje Oosterhuis dacht even slim te zijn met een publiciteitsstunt om geld op te halen voor giro 555. Een nobel idee, maar waarschijnlijk had ze van te voren niet ingeschat dat haar actie zo volledig uit de hand zou lopen. Het begon allemaal met het onderstaande bericht:


In een mum van tijd kreeg Trijntje meer dan 200.000 likes en werd het bericht offline gehaald. Waarschijnlijk had Trijntje van te voren de kracht van social media onderschat. Een duur grapje!

Hoe het niet moet

Twitteractie Lidl

Lidl gaf tijdens een rondleiding aan 16 journalisten een pakket mee met een viergangendiner voor de feestdagen. Op het pakket stond dat ze 5 voedselpakketten zouden doneren aan de voedselbank als de journalisten een tweet zouden versturen met de hashtag #luxevooriedereen. Voor de daaropvolgende tweets zou de Lidl ook nog eens 5 pakketten schenken. Aanvankelijk wilde Lidl maximaal zo’n 500 pakketten schenken, maar naar één uur stond de teller al op meer dan 1.000 voedselpakkettten. Uiteindelijk werd na 24 uur de stekker uit de actie getrokken. De teller stond toen al op 7.670 voedselpakketten.

 


McDonalds

Medewerkers van McDonalds leek het een leuk idee om bezoekers te laten vertellen in 140 tekens wat ze vinden van McDonalds, want volgens de medewerkers was McDonalds “oow zo fantastisch.” Daarom werd de hashtag #McDstories in het leven geroepen. De actie pakte volledig anders uit en McDonalds kreeg een stortvloed aan negatieve reacties. Een voorbeeld van de berichten:


 

 

 

Celeb Boutique

Wie herinnert het zich niet meer: het drama dat zich afspeelde in Aurora, waarbij een jongeman het vuur opende in een bioscoop tijdens de première van The Dark Knight Rises. Celeb Boutique dacht slim in te spelen op het trendingtopic: #aurora. Het volgende bericht verscheen:

 


Diegene die het bericht had geplaatst had geen onderzoek gedaan waarvoor de hastag stond en een pijnlijke situatie voor Celeb Boutique was een feit.

 

 

 

 

 

Inspelen op rampen

Sommige bedrijven spelen juist in op rampen. Uiteraard werkt dit averechts en wekt het een enorme woede bij de medemens. Een voorbeeld van American Apparel die tijdens orkaan Sandy de volgende promotie inzette:


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Of deze tijdens de ongeregeldheden in Egypte:


 

 

 

 

 

 

Bedrijfsaccount verwisselen met privé account

Pijnlijk is het ook als er een bericht wordt geplaatst namens het bedrijf door een medewerker die denkt dat hij/zij het bericht op zijn privé account plaatst. Enkele voorbeelden:


 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Feit is dat een doordachte social media strategie van belang is. Ga nooit zomaar aan de slag en plaats niet zomaar berichten. Kortom: onderschat de kracht van social media niet.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.