Om meer duidelijkheid te verschaffen over het verschil tussen follow en no follow links, bekijken we eerst een stukje achtergrond van links. Zodra een website een inkomende link ontvangt, een hyperlink van een andere website, dan krijgt deze een kleine SEO boost.
Follow links
Google ziet hoeveel links er binnen komen op een website en denkt: “hey als er veel mensen naar een website linken, dan zal het wel een goede website zijn. Laten we deze website dan de voorkeur geven boven andere websites met hetzelfde onderwerp in de zoekresultaten. “ Deze stroom van links wordt ook wel link juice genoemd.
Daarnaast geldt dat als je een link ontvangt van een gerenommeerde website zoals, NOS of Telegraaf, de kracht van de link toeneemt.
Een follow link is dus een link die er voor zorgt dat de ontvangende website hoger in de zoekresultaten van een zoekmachines komt. Een kleine SEO duw als het ware.
No follow links
Een no follow link is een link die niet meetelt om hoger in de zoekresultaten te komen.
Een no follow link wordt opgesteld met de nofollow HTML-tag, die er zo uit ziet:
De nofollow tag is eigenlijk een bericht aan de zoekmachines om te vertellen: “tel deze link niet mee”
Zijn no follow links dan geheel nutteloos? Nee! Ook zal leveren ze geen extra duwtje in de rug op SEO gebied, no follow links kunnen wel bijdrage aan het leveren van traffic naar de website. Dit kon vervolgens weer leiden tot conversie.
Hoe kan ik zien of een link follow of no follow is?
Om te achterhalen of een link follow of no follow is kan er gekeken worden in de broncode van een website. Dit doe je door op de sneltoetsen CTRL +U te drukken waarna de broncode van de pagina verschijnt. Dit kan voor sommige overweldigend zijn, maar via CTRL + F kan je zoeken op ‘nofollow’. Vind je er geen dan zijn de links follow.