Google update Bert

Al jaren is Google bezig met het ontwikkelen van een algoritme dat niet alleen woorden begrijpt, maar ook de context waarin die woorden gebruikt worden. En het is gelukt! BERT is een feit. Tot nu toe is deze update alleen nog maar in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk van toepassing. Toch is het handig om alvast te weten wat BERT inhoudt, want of je nu wilt of niet: BERT is coming.

Hallo BERT, stel jezelf even voor…

Op basis van kunstmatige intelligentie is een manier bedacht voor natuurlijke taalverwerking. Die manier is BERT. De transformers van BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) kunnen woorden in relatie tot andere woorden begrijpen. Dat is vooral handig voor longtail zoektermen (zoektermen die bestaan uit meerdere woorden). En laten die nu net in opkomst zijn…

Waarom BERT?

Mensen zoeken steeds vaker met langere zoektermen. Hele zinnen zijn geen uitzondering meer. De opkomst van “Voice Search” is een van de oorzaken van longtail zoektermen. Dat is waarom het voor Google niet meer genoeg is om woorden uit een zin apart te bekijken en op basis daarvan zoekresultaten te tonen.

Woorden in een zin maken samen een context die vaak niet overeenkomt met de betekenis van een losstaand woord. Met de update BERT kan Google dit verschil zien en begrijpt het de context van je verhaal. Dat is handig! Volgens Google betekent dit dat in maar liefst tien procent van de zoekresultaten een beter zoekresultaat getoond wordt. Overigens is BERT open source, wat inhoudt dat iedereen zijn eigen intelligente zoekmachine kan bouwen.

Hoe kan je website BERT helpen?

BERT is nog niet in Nederland aangekomen, maar dat wil niet zeggen dat je je niet alvast kunt voorbereiden op zijn komst. En dat betekent eigenlijk niet zo heel veel anders dan aan de slag gaan met je SEO zoals je dat nu ook al zou moeten doen. Het enige verschil na de komst van BERT is dat sommige punten nog net íéts belangrijker worden voor Google. Als we het heel kort zouden moeten samenvatten komt het op het volgende neer. Bouw je website met een duidelijke structuur en schrijf je teksten met je menselijke lezer in het achterhoofd. Zo gaat Google je website en teksten namelijk ook benaderen.

Unieke content

Ja, daar is-ie weer. De unieke content blijft van grote waarde. Het belangrijkste is dat je antwoord geeft op de vragen van de gebruikers van Google. Dat is immers waarom ze zoeken. Het verschil dat BERT gaat maken, is dat Google na deze update niet meer alleen kijkt naar de aanwezigheid van gebruikte zoekwoorden, maar ook naar  waar de tekst over gaat. Dat betekent dat je niet meer per se gevonden wordt op het zoekwoord dat je vaak in de tekst gebruikt, maar ook op synoniemen en (long-tail) zoekwoorden die in de context passen.

Snelle pagina’s

BERT zorgt ervoor dat Google niet alleen meer op zoekwoorden scant, maar op de hele context van je website. Het is de bedoeling dat Google je sites zo snel mogelijk kan indexeren en begrijpt waar het over gaat. De snelheid van je website wordt dus van nog grotere invloed op je online vindbaarheid.

Structuur

Als je het hebt over context, dan heb je het over meer dan alleen de onderlinge verhouding tussen woorden. Met een duidelijke structuur kan Google de context van je pagina beter bepalen, in combinatie met je unieke content. Het is daarom extra belangrijk dat je website op een logische en duidelijke manier is ingedeeld. Niet alleen voor de mensen die je site bezoeken is zo’n duidelijke structuur heel fijn, maar dus in de toekomst ook voor de indexering door Google. En een goede, duidelijke context betekent hoger in de zoekresultaten. En daar gaan we natuurlijk voor.

Interne linkjes

Interne linkjes waren al belangrijk voor je vindbaarheid in Google, maar ook dit onderdeel van SEO wordt met de komst van de update BERT nog belangrijker. Als je je interne linkjes op een juiste manier inzet, dan verbetert dit namelijk de structuur van je website. Op de juiste plek interne linkjes naar meer informatie over het onderwerp zorgt er bovendien voor dat mensen sneller en gemakkelijker het antwoord op hun vraag kunnen vinden. En dat is uiteindelijk wat Google wil.


SocialLane helpt met Google-optimalisatie

Ben je benieuwd hoe je website ervoor staat op het gebied van SEO? Neem contact met ons op voor een analyse. Dan kijken we samen wat we voor je kunnen betekenen.