Highlights: Nationale social media onderzoek 2018

Ook dit jaar weer heeft Newcom het grote social media onderzoek gepubliceerd, het Nationale Social Media Onderzoek 2018, zoals zij dat ieder jaar doen sinds 2010. Het onderzoek heeft weinig verrassende resultaten opgeleverd: Instagram groeit hard en is met name populair bij jongeren, Facebook krijgt een steeds oudere doelgroep en WhatsApp blijft veruit het grootste sociale medium in Nederland.

Minder jongeren op Facebook

In de leeftijdscategorie 15 t/m 19 jaar neemt het gebruik van Facebook af. Naast de afname in het algehele gebruik van het platform onder deze groep, is het dagelijkse gebruik ook met ruim 10% afgenomen. De voornaamste reden waarom jongeren het platform minder gebruiken is omdat er in hun ogen ‘te veel mensen op zitten waar ze niks mee hebben’.

Dat wil niet zeggen dat jongeren Facebook compleet links laten liggen, zo’n 72% heeft nog steeds een account op het platform en 43% gebruikt het ook nog eens dagelijks. Maar om deze doelgroep zo goed mogelijk te bereiken is het van groot belang ook in te zetten op snelgroeiende platformen als Snapchat en Instagram.

In de andere groepen tot 65 jaar is het aantal gebruikers op Facebook niet gedaald, maar ook niet gestegen. Het dagelijkse gebruik in deze groepen is met een klein percentage gedaald. De enige leeftijdscategorie die groei heeft gezien het afgelopen jaar is die van 65 t/m 79 jaar, waarbij het dagelijkse gebruik één procent is gestegen.

Instagram groeit het sterkst

Instagram daarentegen is een snelle stijger. In elke leeftijdscategorie is het gebruik van het platform toegenomen. Het platform heeft inmiddels ruim vier miljoen gebruikers in Nederland en is daarmee de snelst groeiende social media platform in Nederland. Dat komt ook doordat Instagram door zowel jong als oud wordt gebruikt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Snapchat, dat maar 2,4 miljoen gebruikers heeft in voornamelijk de lagere leeftijdscategorieën.

Dagelijks gebruik Pinterest

Een opvallende ontwikkeling (misschien wel de enige..) is het aantal dagelijkse gebruikers van Pinterest. Van de 3 miljoen Nederlanders met een account zijn bijna 600.000 gebruikers dagelijks actief op het platform. Ter vergelijking: er zijn 4,4 miljoen Nederlanders met een LinkedIn-account, waarvan ‘slechts’ 500.000 gebruikers dagelijks actief zijn.

Beperkt vertrouwen in social media

Net als voorgaande jaren is het vertrouwen in social media nog steeds beperkt. Het heeft met name met privacy te maken, waar de gebruikers zich druk om maken. Maar liefst 66% van de Nederlandse social media gebruikers geeft aan zich zorgen te maken over de doorverkoop van persoonsgegevens.

Voor meer informatie of het gehele onderzoek kijk op Newcom.nl