Er wordt de laatste jaren veel tijd doorgebracht op social media. Bijna iedereen heeft wel een account op één of meerdere kanalen. Dit maakt dat sociale media bij uitstek heel waardevolle kanalen zijn voor de inzet van marketing, maar je moet ze wel op de juiste manier inzetten! Lukt het je bedrijf niet om de juiste doelgroep te bereiken? Is jullie bereik erg laag? Of groeit het aantal volgers van de kanalen niet of nauwelijks? In deze blog zetten we de belangrijkste ins en outs van social-mediamarketing voor je op een rijtje.
Waarvoor gebruik je social media?
Misschien dat we je gelijk in deze eerste alinea uit de droom helpen met de volgende opmerking, maar social media zijn geen kanalen om harde sales op te bedrijven. Natuurlijk kun je hier en daar producten of diensten promoten en mensen naar je website en webshop verwijzen, maar dit is niet waar social media in de kern voor bedoeld zijn. Maar waarvoor dan wel?
Naamsbekendheid opbouwen
Via social media zien mensen de berichten van je bedrijf langskomen. En zoals we in de marketingwereld weten: na zeven keer zien, gaat men de content en je bedrijf ook daadwerkelijk herkennen. Iedere keer dat ze daarna content van je voorbij zien komen, ben je weer even top of mind. Als ze vervolgens een product of dienst nodig hebben dat/die jouw bedrijf aanbiedt, zullen ze aan je denken en misschien wel bij jou kopen.
Community building op social media
Een ander doel van de inzet van social media is het bouwen van een community met mensen die geïnteresseerd zijn in je merk of bedrijf. Je laat ze, afhankelijk van het kanaal dat je gebruikt, op een leuke manier informatie zien over je merk of bedrijf. Hierdoor bouw je een band met ze op. Maar let op, het opbouwen van zo’n band vereist meer werk dan alleen maar zenden. Het gaat er ook om dat het bedrijf reageert op hun posts en reageert wanneer zij op jouw posts reageren. Daadwerkelijk communiceren dus met als doel de gunfactor hebben wanneer iemand uit jouw community de producten of diensten nodig heeft die het bedrijf aanbiedt!
Social media en remarketing
Social media zijn niet alleen goed om te gebruiken om mensen die je nog niet kennen te laten zien dat je bestaat. Ze zijn ook een handig middel om mensen die al eens op je website zijn geweest, te herinneren aan je bestaan. Remarketing noemen we dat. Deze personen krijgen dan een advertentie te zien via hun sociale media nadat ze de website hebben bezocht. Zo worden ze weer even aan je herinnerd en wie weet besluiten ze dan alsnog om je producten of diensten af te nemen!
Strategie bepalen
Achter marketing zit een strategie en dat is ook zo wanneer je marketing via social media inzet. Je begint met het bepalen van je doelen. Wil je je community vergroten? Meer naamsbekendheid? Of toch ook het aantal websiteklikken vergroten? Als je dat scherp hebt, kun je je doelgroep in kaart te brengen en erachter proberen te komen waar deze doelgroep actief is: op Facebook en Instagram, omdat je B2C-marketing wilt inzetten? Of vooral op LinkedIn, omdat je een B2B-bedrijf hebt en je doelgroep op de zakelijke markt zit? Tot slot bepaal je welke tone of voice je gaat gebruiken en wat je doelgroep wil weten. Op basis daarvan start je met het maken van een contentkalender en natuurlijk de content zelf.
Herkenbaarheid met een goede branding
Een belangrijk uitgangspunt bij marketing is herkenbaarheid. Als je om je heen kijkt op straat, zie je altijd bepaalde herkenbare elementen van een bedrijf of merk terugkomen op bijvoorbeeld de posters in een abri. Ook online zie je op websites en display-advertenties deze elementen terugkomen. Marketing via social media werkt niet anders. Door een branding toe te voegen aan je berichten, creëer je herkenbaarheid. Na een keer of zeven zal men afbeeldingen van je bedrijf direct in verband brengen met je bedrijf. Heel handig, want dan ben je weer top of mind als mensen de producten of diensten die je aanbiedt, nodig hebben.
Adverteren via social media
Sociale media zijn vooral bedoelt om persoonlijk contact te onderhouden. Daarom zijn de algoritmen zo ingesteld dat posts van bedrijven minder bereik hebben dan de berichten van personen. En de kanalen willen al helemaal niet dat je hun platform verlaat, dus als je een link plaatst in de berichten keldert je bereik nog veel meer. Niet handig voor bedrijven.
Het is daarom voor bedrijven bijna noodzakelijk om te adverteren via social media. Gelukkig zijn de mogelijkheden hiervoor legio en kun je op de meeste kanalen ook met een klein budget een aardig bereik creëren. Je begint met het kiezen van een doel. Dit kan variëren van merkbekendheid tot websiteverkeer, leads en zelfs conversies. Op basis hiervan kun je je budget en doelgroep instellen en aan de slag met je advertentie.
De advertenties kunnen in verschillende formats worden gemaakt, ook afhankelijk van je doel. Is je doel videoweergaven? Dan moet je natuurlijk wel een video plaatsen in je advertentie. Maar is je doel websiteverkeer, kun je vaak kiezen tussen bijvoorbeeld één klikbare foto of een caroussel. Dit alles is ook afhankelijk van wel social-mediakanaal.
Meer weten? Download onze whitepaper
Vond je de blog interessant maar wil je nog veel meer weten over de inzet van social-mediamarketing? In onze whitepaper gaan we er dieper op in. Download hem hieronder.
[gravityform id=”3″ title=”false” description=”false” ajax=”true” tabindex=”49″]