SEO tip: De tool van Google die niet veel mensen kennen, maar wel enorm handig is

Google Bert

Het is geen geheim dat elk bedrijf met haar website op plek 1 wil staan in de zoekresultaten van Google. Dit genereerd namelijk de meeste klikken naar de website. Sta je bijvoorbeeld op pagina 2, dan krijg je nauwelijks klikken naar je website. In veel gevallen is het voor bedrijven moeilijk om de eerste pagina te halen, aangezien er geconcurreerd moet worden met ‘de grote jongens’. Om hoog te scoren in Google is het belangrijk dat de website in de basis goed SEO technisch in elkaar steekt. Met de gratis SEO check van SocialLane kun je daar al snel achterkomen.

Een belangrijk advies bij het concurreren met ‘de grote jongens’ is om je in eerste instantie te richten op long-tail zoekwoorden in plaats van algemene zoekwoorden. Om op long-tail zoekwoorden hoog te scoren is aanzienlijk makkelijker dan hoog te scoren op algemene zoekwoorden.

Site speed

Naast het gebruiken van long-tail keywords zijn er natuurlijk een legioen andere factoren die van invloed zijn op je positie in Google.  Naast social media factoren en backlinks zijn er ook factoren zoals; site speed en user experience. Er is niks zo vervelends als een website die traag laadt of een website met call-to-action buttons die op de smartphone heel moeilijk zijn aan te klikken. Een vuistregel bij site speed is dat je website binnen 3 seconden moet laden. Na 3 seconden gaan bezoekers weg klikken. Dit wil je natuurlijk absoluut niet!

Om te kijken waar de problemen zitten met het laden van je website heeft Google de tool: PageSpeed Insights ontwikkeld. Met deze tool kun je precies zien welke onderdelen van je website aangepast kunnen worden om je website sneller te maken. De tool maakt een onderscheid tussen desktop en mobiel. Heb je je URL ingevoerd dan geeft de tool precies aan welke onderdelen je kan aanpassen om de laad snelheid van je website te verlagen. Sommige onderdelen zijn sneller aan te passen dan anderen. Het fijne is dat Google in ieder geval uitleg geeft hoe je het probleem kan oplossen.
Een veel voorkomend probleem bij MKB’ers is dat er afbeeldingen op de website worden geplaatst die veel te groot zijn. Dit maakt een website enorm traag. Begin dan ook met het aanpassen van de bestandgrootte van afbeeldingen. In de PageSpees Insights geeft Google een ranking van 0 t/m 100 over de kwaliteit van de site speed. Google zegt zelf dat er naar moet worden gestreefd om bij site speed een minimale score van 85 te halen.

User experience

Naast de site speed is ook de user experience enorm belangrijk. Een website die op de smartphone moeilijk te besturen is wordt als irritant gezien en wordt door veel bezoekers al snel verlaten. Net zoals bij site speed staan ook bij user experience onderdelen die verbeterd kunnen worden. Ook bij user experience geeft de tool een score van 0 t/m 100. Streef er naar om bij user experience een score van 100 te halen.

Pagespeed Insights1
Pagespeed Insights1