Google Jobs is een specifieke zoekmachine binnen Google die puur gericht is op het zoeken van vacatures. Google Jobs is nu nog gratis, dus laten we daar vooral gebruik van maken! Met verschillende (technische) stappen zorg je ervoor dat Google Jobs jouw vacatures gaat tonen. En… dat wil je! Want op Google start namelijk 73% van de werkzoekenden de zoektocht naar een nieuwe baan, volgens onderzoek van Careerbuilder. Of je nu een grote recruitmentorganisatie bent of een kleine, iedereen heeft evenveel kans om zijn of haar vacature in Google Jobs te laten tonen. Het is alleen de kunst om Google Jobs zo goed mogelijk daarmee te begeleiden en daar helpen wij je graag bij.
Google Jobs vacatures schrijven
Het schrijven van een goede vacature voor Google is een van de belangrijkste stappen. Zonder een doordachte vacaturetekst zal Google ‘m moeilijk kunnen vinden. Met een doordachte vacaturetekst moet je denken aan de volgende onderdelen.
Een logische functietitel
Google Jobs houdt er niet van als je functietitels als ‘marketing-duizendpoot’ gebruikt. Zo’n functietitel is namelijk moeilijk voor Google om te lezen en daardoor ook moeilijk in een hokje te plaatsen. Gebruik dus een functietitel die algemeen bekend is en waar veel op wordt gezocht. Via Google Trends kun je gemakkelijk achterhalen naar welke zoektermen het meest gezocht wordt.
Een pakkende opening in je vacaturetekst
Een pakkende opening in je Google-vacature moet je zien als een trigger, werkzoekenden moeten overtuigd worden om jouw vacature verder te willen lezen. Google Jobs toont in het overzicht namelijk niet de volledige tekst, maar slechts 10-25 regels. De overige tekst zit verborgen achter de ‘lees meer’-knop. Het is dus belangrijk dat deze 10-25 regels ervoor gaan zorgen dat jouw eventuele sollicitant op de ‘lees meer’-knop gaat drukken.
Meer inspiratie nodig over een pakkende opening? Bekijk het hier.
De vacaturetekst
Niet alleen een pakkende opening, maar ook de vacaturetekst zelf is belangrijk voor Google Jobs. Zorg dat je tekst ongeveer 500 woorden heeft, niet te lang en niet te kort. Verder is het belangrijk dat bepaalde focuswoorden terugkomen in je tekst. Dit zijn de woorden waar men op zoekt als ze vacatures zoeken. Als laatst in het natuurlijk ook belangrijk dat je de werkzoekende overtuigt en enthousiasmeert. Waarom is deze baan zo leuk? Waarom hier werken en niet bij de concurrent? Zijn er gunstige arbeidsvoorwaarden? etc.
Google Jobs laten crawlen over je website
Nu zijn we aangekomen bij het technische gedeelte: ervoor zorgen dat Google Jobs kan crawlen over jouw vacatures. Crawlen houdt in dat ‘spiders’ en ‘robots’ continu de inhoud en kwaliteit van websites beoordelen. Bij het crawlen wordt er gekeken naar de populariteit, autoriteit en de frequentie van updates/blogs van je website. Op basis hiervan wordt er een score gehangen aan je website; hoe hoger de score, hoe beter je zichtbaarheid in de zoekresultaten bij zoekmachines. Klinkt eenvoudig, maar daar moet je wel het een en ander voor doen. Om Google Jobs te laten crawlen, is het belangrijk om te controleren of je robots.txt-bestand de Googlebot niet blokkeert. Met de robots.txt-tester kan je een URL opgeven. De tool checkt vervolgens je robots.txt-bestand op dezelfde manier als Googlebot en gaat na of je URL goed is geblokkeerd.
Structured data
Structured data is data waarmee je het makkelijker maakt voor zoekmachines zoals Google Jobs om je vacaturetekst te lezen. Dit doe je door een plugin of een code toe te voegen aan je website. Vervolgens ga je deze structured data invullen. Voor Google Jobs is het verplicht om in te vullen:
- Plaatsingsdatum: de dag vanaf wanneer de vacature actief is.
- Omschrijving: de volledige vacaturetekst.
- Organisatie: contactinformatie over de aanbieder van de vacature.
- Locatie: de plaats waar de vacature zich bevindt (zo specifiek mogelijk).
- Titel: de titel van de vacature.
- URL: de link van jouw vacaturepagina.
Daarnaast zijn er nog meer belangrijke, aanbevolen velden die Google Jobs belangrijk vindt:
- Salaris(range): bedrag dat de kandidaat gaat verdienen.
- Dienstverband: het contracttype, zoals fulltime of parttime.
- Vacature ID: uniek nummer van je vacature.
- Einddatum: datum tot wanneer de vacature actief is.
- Logo: BMP, GIF, JPEG, PNG, WebP of SVG.
- Afmetingen: minimaal 112 x 112px.
Sitemap
Een Sitemap is heel belangrijk voor Google Jobs, omdat je daarmee Google laat weten dat je een nieuwe vacature voor Google hebt. Een sitemap voeg je toe aan Google Search Console en dan weet Google, meestal binnen 24 uur, dat je een nieuwe vacature hebt.
Als jouw vacatures altijd snel vervuld worden, dan is het aan te raden om de speciale Indexing API te gebruiken. Dan wordt namelijk jouw vacature al gelijk geïndexeerd en niet pas binnen 24 uur. Dit geldt voor zowel de nieuwe vacatures als de ingevulde vacatures. De ingevulde vacatures verdwijnen dan namelijk ook sneller van Google Jobs. De Indexing API is iets wat je je webbouwer het beste kan laten doen.
Hulp nodig?
Heb je geen idee hoe je dit moet aanpakken? Bel ons gerust even, dan helpen wij jou graag.
Niet alleen Google for Jobs heeft bepaalde richtlijnen waar je aan moet voldoen om je zichtbaarheid te vergroten, ook Google zelf. Ben je benieuwd of jouw website wel SEO-proof is? Ook dan kan je ons bellen en dan helpen wij jou graag je zichtbaarheid te vergroten in de grootste zoekmachine van de wereld.