soorten websites

Welke soorten websites zijn er? 

Hoe kan je opvallen met jouw website tussen al die 1,8 miljard andere websites? Ben jij van plan om een website project te starten? Dan moet je duidelijk voor ogen hebben wat het doel van de website is en wie de doelgroep is. Om hier een duidelijk beeld van te krijgen kan je jezelf de volgende vijf vragen stellen.

  1. Wie gaat mijn nieuwe website gebruiken?
  2. Waarom gaat deze persoon mijn website gebruiken?
  3. Voor welke problemen of behoeftes levert de website oplossingen?
  4. Zullen mensen de website opnieuw bezoeken?
  5. Hoe gaat de website zich onderscheiden van vergelijkbare/concurrerende websites?

Door bovenstaande vragen te beantwoorden kan je het type website bepalen, nu kan je een website project starten.

Statisch, dynamisch of interactief?

Er zijn er drie hoofdgroepen als het aankomt op websites: statische websites, dynamische websites en interactieve websites. Tot welke hoofdgroep(en) jouw website behoort hangt af van de regelmaat van inhoudelijke wijzigingen en de manier waarop je communiceert met je bezoekers.

Statische websites
De content (inhoud) van een statische website verandert niet (vaak). Statische websites zijn meestal bedoeld voor informatieve doeleinden en worden weinig gebruikt voor interactie met de bezoekers. Een website voor bedrijfspromotie is hier een voorbeeld van; deze creëren informatie over het bedrijf en worden onregelmatig bijgewerkt. Omdat de website enkel informatie geeft is er zelden interactie met de bezoekers.

Dynamische websites
Een website waarvan de inhoud regelmatig wordt bijgewerkt is een dynamische website. Een voorbeeld hiervan is een nieuwswebsite zoals de website van NOS. Elke dag wordt hier namelijk nieuwe content toegevoegd. 

Interactieve websites

Interactieve websites zijn websites waar de interactie met de bezoekers centraal staat. Een voorbeeld van een interactieve website is een forum; zonder bezoekers op een forum is er geen bestaansrecht. De belangrijkste vorm van interactie op een dergelijke website is voor bezoekers de mogelijkheid om te reageren op artikelen en op andere bezoekers.

Soorten websites

De hoofdgroepen zijn onafhankelijk van elkaar ook weer onder te verdelen in categorieën:

  • Persoonlijke websites
    Een persoonlijke website wordt meestal ingezet als cv of portfolio, ook deelt men hier persoonlijke ervaringen. Deze websites zijn meestal statisch, maar kunnen soms interactief zijn. Een voorbeeld van een persoonlijke website is de website die wij voor Robert van de Graaf hebben gemaakt.
  • Bedrijfswebsites
    Bedrijfswebsites hebben als doel om te promoten, dit kan promotie zijn van producten, diensten of simpelweg het bedrijf zelf. De bedrijfswebsite van SocialLane  is hiervan een voorbeeld. De website moet vertrouwen geven aan de bezoeker. Dit vertrouwen wordt vergroot door veel informatie.
  • E-commerce websites
    Dit soort websites worden ook wel webshops genoemd en zijn bedoeld om producten of diensten online aan bezoekers te verkopen.
  • Educatieve websites
    Dit zijn online platforms om gebruikers op te leiden. Hier kunnen de verschillen tussen een statische website en een dynamische website groter zijn dan de overige categorieën. Afhankelijk van het platform waar je op zit kun je interactie hebben met de docenten of met andere studenten. Een voorbeeld van een educatieve website is de online leeromgeving van de SocialLane Academy
  • Video websites
    YouTube is natuurlijk de meest bekende video website. De volledig inhoud van video websites bestaat uit video’s. 
  • Crowdfunding websites
    Een crowdfunding website geeft de gelegenheid om een product/dienst te presenteren, iedereen kan er dan een financiële bijdragen aan leveren. Voor de financiële bijdragen krijgt de investeerder een eervolle vermelding, een eerste versie van het product of iets anders. 

Een nieuwe website?

Wil jij een nieuwe website laten maken? Of gewoon even sparren over de mogelijkheden die er zijn voor een nieuwe website? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je dan graag verder.