Nieuwe zoekresultaten van Google

Google Search

Nieuwe zoekresultaten van Google
Hoe blijf jij zichtbaar?

Sinds begin 2016 ziet de zoekresultaten pagina van Google op het desktopscherm er anders uit. Deze veranderingen hebben zeker gevolgen voor jouw online zichtbaarheid en SEO-strategie. Je krijgt nu de betaalde en organische resultaten op een andere manier te zien, wanneer je een zoekopdracht hebt ingevoerd in Google.

Voordat we verder gaan, is het belangrijk om te weten wat er nou werkelijk is veranderd. Google vertoont nu de AdWords tekstadvertenties niet meer op de desktop rechts naast de organische zoekresultaten. Google plaats nu de advertenties alleen nog boven- en onderaan de reguliere resultatenlijst. Hierdoor is de SERP (Search Engine Results Page), op alle schermformaten nu nagenoeg gelijk. SERP is de eerste pagina van de zoekresultaten.

Verandering van Google AdWords: 3 naar 4 advertenties bovenaan

De verandering van de Google AdWords zijn als volgt, de zijkant advertenties zijn weggehaald. Vanaf begin 2016 zijn er in plaats van 3 advertenties bovenaan, nu 4 advertenties bovenaan. Hierna krijg je de organische zoekresultaten en onderaan de pagina verschijnen de advertenties nummer 5, 6 en 7. Google heeft nu dus van een maximum van 4 advertenties boven en een max van 3 beneden. We hebben het dus over een maximum. Dit heeft invloed op de ‘hoge commerciële waarde’ oftewel: hoge koopintentie. Het is dus niet altijd dat er 4 advertentie bovenaan staan en 3 onderaan. Dit hangt dus af van de koopintentie van dat product.

Er zijn uitzonderingen wanneer er wel resultaten aan de zijkant worden gegeven. Dit zijn er namelijk twee:
1. Google Shopping Campagnes
2. Knowledge Graph Boxes

Google Shopping Campagnes
Google Shopping Campagnes

voorbeeld Google Shopping Campagnes:

Knowledge Graph Boxes
Knowledge Graph Boxes

voorbeeld Knowlegde Graph Boxes:

Verschillen van SERP

De SERP ziet er ook anders uit wanneer er lokaal een zoekopdracht wordt ingevoerd. Wanneer we op zoek gaan naar een Marketingbureau in Den Haag ziet SERP er als volgt uit:

Sociallane Serp
Sociallane Serp

Je krijgt bij een commerciële opdracht gericht op een specifiek lokaal gebied (bijv. Den Haag) een resultaat van lokale bedrijven/winkels. Dit wordt weergegeven in Google Places. In Google Places wordt het volgende weergegeven: naam van het bedrijf, recensies, adres met telefoongegevens en van en tot hoe laat het bedrijf/winkel die dag open is. Alle organische zoekresultaten worden hieronder vertoond. Om de organische zoekresultaten te zien, zal je moeten scrollen naar beneden.

Op zoek naar tips in Google

Wanneer er geen sprake is van commerciële waarde, ziet SERP er weer anders uit. Wanneer je op zoek bent naar tips, verdieping of informatie rondom een desbetreffend onderwerp, zullen er weinig advertenties weergegeven worden. Hierbij hebben de organische zoekresultaten overwicht op de SERP. Dit is ook vanzelfsprekend omdat voor artikelen, blogs en informatieve pagina’s, hier geen advertenties voor worden gemaakt. Deze pagina’s leveren geen directe conversie.

Organisch Zoekresultaten
Organisch Zoekresultaten

Wat is nu jouw nieuwe strategie?

Als we gaan kijken naar webshopeigenaren die voornamelijk potentiële klanten met koopintentie willen bereiken, is betaald adverteren via Google AdWords alleen nog maar belangrijker geworden.

Ben jij eigenaar van een fysieke winkel of een webshop met een fysiek adres? Dan is betaald adverteren via Google AdWords ook zeer belangrijk. Zorg er hiernaast wel voor dat je ook een goede lokale vermelding hebt. Hierdoor ben jij lokaal beter vindbaar.

Ben jij content marketeer dan is het slim om in te zetten op zowel organisch als betaald adverteren. Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat jouw strategie is: longtail, shorttail, lokaal of gaat het om de koopintentie.

  • Met longtail strategie zal je je meer moeten richten op sterke content en het organisch vindbaar zijn.
  • Met shorttail is het bepalend in welke sector jij je segmenteert. Het gaat hierbij om zowel organisch als betaald adverteren.
  • Lokale strategie, zal zich vooral moeten richten op lokale vindbaarheid. Vooral wanneer je te maken hebt met koopgerichte zoekopdrachten.
  • Koopintentie strategie, ook als content marketeer zal je je moeten richten op commerciële zoekopdrachten. Dit heeft betrekking tot de laatste fase voor de aankoop van potentiele kopers. Hierbij is het dus verstandig om gebruik te maken van betaald adverteren.

Bloggers en trendsetters, hierbij ligt voornamelijk de focus op informeren en inspireren van de doelgroep. Voor hun verandert er eigenlijk niet veel. Het is belangrijk dat de content die je schrijft werkelijk aansluit bij de zoekopdracht waar de zoeker om vraagt. Echter moet je wel harder werken om bovenaan de organische zoekresultaten te staan. Dit komt ook door de betaalde advertenties die bovenaan kunnen staan. Die drukken de organische zoekresultaten naar beneden.

Hoe blijf jij dus het beste zichtbaar?

De veranderingen van Google AdWords zorgen voor meer concurrentie op de eerste pagina. In de meeste gevallen hebben betaalde advertenties meer plek op de eerste pagina en worden de organische zoekresultaten hierdoor naar beneden weggedrukt. Vooral voor de organische zoekresultaten ontstaat er nu een grotere concurrentie. Het is verstandig om je niet alleen te focussen op SEO of AdWords, maar je blikveld te vergroten. Het is dus belangrijk om een doordachte mix van organisch en betaald adverteren samen te voegen. Met deze mix zal jij het beste zichtbaar blijven op Google. SocialLane heeft Google marketing specialisten in huis. Wil je deze mix samen met SocialLane opstellen? Maak een afspraak en we gaan samen aan de slag.