Employer branding is een belangrijk onderwerp om je mee bezig te houden als werkgever, maar nog lang niet ieder bedrijf doet het. Dat is zonde, want het is onmisbaar om toegewijd personeel te werven. Hieronder staan vier tips om op een makkelijke manier een begin maken met employer branding.
1. Breng eerst het interne employer brand op orde
De basis van employer branding is de tevredenheid van de huidige werknemers. Werknemers zijn happy als ze werken in een bedrijfscultuur waarin ze zich prettig voelen. Het personeel is dan meer toegewijd en het verloop zal laag blijven. Om te kijken waar de eventuele pijnpunten liggen kun je een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) doen of interviews laten afnemen door een externe partij.
Als medewerkers blij en toegewijd zijn, heb je het interne employer brand al op orde. Nu hoef je alleen nog maar aan je doelgroep te laten weten waarom het personeel zo blij is. Hiervoor kun je onder andere werknemers inzetten als ambassadeurs voor het bedrijf. Zij kunnen op verjaardagen en op social media vertellen wat er zo leuk is aan werken bij het bedrijf.
2. Laat je doelgroep weten wat het bedrijf uniek maakt
Als je een onderscheidend employer brand wilt opbouwen, moet je laten zien waarom jij anders bent dan de rest. Je kunt hierbij denken aan “grote” initiatieven als maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) of aan werkgerelateerde zaken als kennissessies en opleidingsmogelijkheden, maar denk ook eens verder. Gaan jullie bijvoorbeeld regelmatig met zijn allen sporten of hebben jullie iedere week een vrijmibo? Leuk! Laat ook dat weten aan de doelgroep. Het zegt veel over de bedrijfscultuur.
3. Zoek verbinding met de doelgroep
Door social media op de juiste manier in te zetten kun je aan je doelgroep laten zien waar het bedrijf voor staat. Door contentmarketing en storytelling kun je een beleving creëren waardoor men het idee krijgt dat ze even bij het bedrijf binnen zijn. De bedoeling is dat de doelgroep zich verbonden gaat voelen met het bedrijf.
Binding met het bedrijf ontstaat gemakkelijker als de doelgroep merkt dat men weet wat belangrijk voor hem of haar is. Benader de doelgroep daarom op een persoonlijke manier. Stel een aantal persona’s op. Bepaal de kenmerken van je doelgroep(en), zoals leeftijd, gezinssituatie, hobby’s en natuurlijk welke sociale media de doelgroep gebruikt. Dit helpt om in kaart te brengen waar de doelgroep van houdt, maar ook om te bepalen waar je deze personen kunt bereiken.
4. Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Het lijkt misschien een open deur, maar het is té belangrijk om niet te vermelden. Zorg goed voor je personeel en communiceer dit ook naar buiten. Zorg er daarnaast voor dat je naar het huidige personeel én naar je doelgroep toe geen beloften doet die je niet nakomt. Zo bouw je een goed employer brand op en behoud je deze ook.
Ben je benieuwd wat SocialLane voor je kan doen op het gebied van employer branding? Bel 070 – 322 90 83 of stuur een mail naar [email protected] voor meer informatie.