Vaak wordt de kracht van social media nog wel eens onderschat. Zo ondervond Trijntje Oosterhuis toen zij te kennen gaf dat ze voor elke like op Facebook €1 zou doneren aan het goede doel. Naast het feit dat de kracht van social media nog wel eens wordt onderschat, worden er ook (grote) fouten gemaakt op social media. Dit kan veel negatieve publiciteit met zich meebrengen. Opvallend is dat het niet alleen kleine bedrijven zijn die fouten maken, maar ook grote bedrijven met een heel marketingteam tot haar beschikking. Lees hier een zevental fouten – dit zijn niet zozeer content fouten, maar ook denkfouten – die veelvuldig worden gemaakt op social media:
Te veel praten en te weinig luisteren
Social media draait allemaal om het leggen van connecties. Of het nu in de vorm is van likes, volgers of een andere benaming voor connecties. Net zoals in echte wereld is het in de virtuele wereld ook enorm belangrijk dat je luistert. Doe je dit niet dan haken al heel veel mensen af.
Te veel tijd besteden aan eigen promotie
Bij kleine bedrijven wordt er vaak te veel tijd besteed aan het promoten van eigen producten of diensten. Hierbij verliest men in veel gevallen de fan uit het oog. Zo worden klachten niet meer gezien en zijn de berichten vooral ‘zend berichten’.
Het hebben van niet realistische verwachtingen
Vaak denken bedrijven dat als men social media gaat inzetten de resultaten enorm groeien en dat alles vanzelf gaat. Dit is natuurlijk onwaar. Social media vormt juist een mooie aanvulling op verschillende kanalen.
Ook zijn er vaak niet realistische verwachtingen zoals een enorme groei van het aantal fans of dat de interactie explosief groeit.
De berichten zijn niet relevant voor mij
“ik wil niet 10 Tweets per dag zien, die gaan over jou”. Nee, men wil berichten lezen die relevant zijn voor de fans. Als men alleen over zichzelf praat, zorgt dat niet ervoor dat men meer aan je gaat denken, maar meer dat men geagiteerd van je raakt.
Dus: kort, goede tone of voice en waardevol.
Niet reageren op klanten
Grootste fouten:
- Niet luisteren naar klanten
- Niet reageren op klanten
- Lange tijd geen berichten meer geplaatst
- Slechte branding en design
Onderschatting qua tijdsinspanning
Veel bedrijven onderschatten nog wel eens de tijd die social media kost.
De verwachting dat social media al het werk voor je doet
Je kan gewoonweg niet verwachten dat als je je ideeën, producten of diensten de wereld inblaast op social media, je vervolgens achterover kan leunen. Het blijft tijd en inspanning vergen.