De beste Google AdWords tips voor 2017
Wil je ook in 2017 je Google AdWords campagnes weer een boost geven? Wij hebben 10 tips op het gebied van search-advertising onder elkaar gezet!
10 tips voor Google AdWords Campagnes:
- Uitgebreide tekst advertenties
- Maak het persoonlijk
- Zet remarketing in
- Speel in op voice search
- Zet sterke bijvoeglijk naamwoorden in
- Focus meer op mobile advertising
- Voeg aanvullende sitelinks toe onder de advertentietekst
- Zorg dat je Google Analytics goed is gekoppeld
- Betrek de Customer Journey in je campagnes
- Duidelijke landingspagina
1. Uitgebreide tekst advertenties
Google heeft de mogelijkheid gegeven om meer tekst toe te voegen aan advertenties in zoekresultaten. Zoals hieronder te zien is, kan er een extra titel en meer beschrijving toegevoegd worden.
De veranderingen:
- Bij kop 1 komen er 5 extra tekens bij
- Kop 2 is helemaal nieuw. Dat betekend 30 extra tekens!
- Aan de beschrijvingsregel kunnen nu 10 extra tekens toegevoegd worden.
- Beschrijvingsregel 2 verdwijnt.
Let daarnaast goed op, want het is vanaf 31 januari 2017 namelijk niet meer mogelijk om standaard tekstadvertenties te maken of te bewerken. Na deze datum moet je gebruik maken van uitgebreide tekstadvertenties. Google noemt dit Expanded Text Ads.
2. Maak het persoonlijk
Je kunt een AdWords campagne persoonlijk maken door verschillende customize tools van Google in te zetten. Zo waren de advertentie customizers en countdown timers al langer bekend. Een advertentie customizer is een advertentie die in gezet kan worden wanneer je veel verschillende producten verkoopt. En de countdown timer is ideaal bij een kortingsactie, omdat de gebruiker zo nog precies ziet hoelang de actie nog blijft.
Aan deze opties is nu ook de mogelijkheid tot demografisch targeten toegevoegd. En Customer Match opties. Met demografisch targetten kun je focussen op mensen die in een bepaalde omgeving zijn. Dit kan erg handig zijn als je wilt focussen op een bepaalde doelgroep die zich al in de buurt van jouw bedrijf bevindt. De customer match tool is gebaseerd op informatie die Google van een gebruiker heeft verzameld, zoals leeftijd en geslacht.
3. Zet remarketing in
Met remarketing bij Google AdWords kun je advertenties inzetten op een doelgroep die jouw website als eens hebben bezocht. Dit is erg interessant omdat deze mensen waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. Bijvoorbeeld: Als een bezoeker de website heeft bekeken maar niets heeft gekocht. Dan kan de advertentie net de extra trigger zijn om een product of dienst af te nemen.
4. Speel in op voice search
In 2016 zijn we steeds meer gewend geraakt aan Siri en Google Now op onze smartphones. In 2017 zal deze ontwikkeling zich nog verder ontpoppen tot devices in ons huis. Denk hierbij aan de Apple Homekid en Google Home. De kans is daardoor groot dat Google Voice Search in 2017 ook steeds verder zal ontwikkelen, omdat wij steeds meer gewend raken aan Voice Search. Hou deze trend dus goed in de gaten want naar verwachting zal in 2020 50% van alle zoekopdrachten via Voice search gaan!
5. Zet sterke bijvoeglijk naamwoorden in
Gebruik voor de opzet van je advertentie sterke bijvoeglijk naamwoorden. Verkoop je bijvoorbeeld kleding dan kan een voorbeeld van een titel zijn: De warmste winterkleding.
6. Focus meer op mobile advertising
In 2016 is het aantal mobiele zoekopdrachten groter geworden dan het aantal desktop zoekopdrachten en dit zal in 2017 alleen maar meer worden. Daarom is ons advies om in 2017 te focussen op mobile only campagnes. De verwachting is namelijk zelfs dat Google in 2017 de search index gaat opsplitsen. Er komt een mobile search index en een overige index. De mobile search index zal als primaire index gaan fungeren.
7. Voeg aanvullende sitelinks toe onder de advertentietekst
Dankzij deze optie kun je linkjes naar pagina’s op de website toevoegen onder een advertentie. Het voordeel hiervan is dat je gebruikers direct naar populaire onderdelen van de website kunt generen. Ook kun je deze sitelinks gemakkelijk bijwerken. Dit is natuurlijk een groot voordeel als je regelmatig nieuwe acties voor een bedrijf opzet.
8. Zorg dat Google Analytics goed gekoppeld is
Wanneer je een Google AdWords campagne inzet, is het natuurlijk erg belangrijk om bij te houden hoe gebruikers hierop reageren. Zorg daarom altijd dat Google Analytics goed gekoppeld is zodat je dagelijks de statistieken van de campagne kunt bijhouden.
9. Betrek de Customer Journey in je campagnes
Om het koopproces van een kant te kunnen optimaliseren en de beleving te vergroten, is het van groot belang om de Customer Journey te betrekken bij het opstellen van je Google campagnes. Zo kan uit de Customer Journey bijvoorbeeld blijken dat je al veel eerder in de klantreis informatie over jouw product kunt delen met de doelgroep. In plaats van alleen in de bewuste koopfase.
10. Duidelijke landingspagina
Let er bij het opzetten van een campagne altijd op dat de landingspagina’s (de pagina’s waar je naar verwijst) altijd overeen komen met de advertentie. En voor de gebruiker dus een duidelijke vervolg is op de advertentie.
Haal je onvoldoende rendement uit je Google AdWords? Wij helpen graag om dit een boost te geven! Neem vrijblijvend contact op via 0703329083 of maak een afspraak en we gaan samen aan de slag.