Checklist online communicatie tijdens coronacrisis

Blijf online communiceren tijdens de coronacrisis

Minder mensen bereikbaar, kantoren dicht, winkels dicht. De coronacrisis heeft nu al een enorm effect op het bedrijfsleven. Als online marketeers zeggen we: blijf juist nu communiceren! En hoe doe je dit beter dan via je website en social media. Het online bereik begint al te stijgen sinds een groot gedeelte van Nederland thuiswerkt. Jouw boodschap gaat dus zeker gezien worden! Team SocialLane helpt je met onderstaande checklist om te zorgen dat jij de eerste online communicatie in de coronacrisis goed oppakt.

1. Laat weten dat en hoe je bereikbaar bent

De coronacrisis en de bijbehorende maatregelen die de regering heeft ingesteld, zijn niemand ontgaan. Ook merken en horen we steeds meer dat winkels en bedrijven uit voorzorg hun deuren sluiten. Klanten hebben daarom vragen over de bedrijvigheid en over de bereikbaarheid van bedrijven, of je nu B2B of B2C handelt.

Het is namelijk in deze periode even niet zo vanzelfsprekend dat je open bent tussen 09:00 – 17:00 en dat je via alle communicatiemiddelen bereikbaar bent. Als het even tegenzit heb je momenteel ook (nog) niet de middelen of het personeel om aanvragen zo snel te beantwoorden als normaal.

Kom daarom naar buiten met een statement en laat weten dát je nog bereikbaar bent en vooral ook hóé je bereikbaar bent. Is het bedrijf bijvoorbeeld fysiek gesloten, maar ben je wel telefonisch en via de mail bereikbaar: laat het weten! Plaats hierover bijvoorbeeld een nieuwsbericht op de website en post een bericht op de social-media-accounts.

corona bericht starbucks corona bericht tui

2. Vertel welke maatregelen je hebt genomen

Dat je nog in bedrijf bent, vinden (potentiële) klanten alleen maar fijn. Toch zijn ze bezorgd. Om zichzelf en om de maatschappij. Het is daarom goed om te communiceren wat je voor maatregelen hebt genomen. Bijvoorbeeld dat al het personeel thuiswerkt of dat er iedere dag maximaal twee mensen aanwezig zijn op kantoor en er voor iedereen die binnenkomt desinfectiemiddelen aanwezig zijn. Dit stelt je klanten gerust, maar toont ook aan je maatschappelijk verantwoord bezig bent.

3. Leg uit wat dit alles voor effect heeft op je service

Voor ieder bedrijf geldt dat er gevolgen zijn door het coronavirus. Voor het ene groter dan voor het ander. Helaas kunnen we niet in de toekomst kijken, maar we weten wel welke effecten het heeft voor de komende weken.

De maatregelen en de eventuele beperkte bereikbaarheid die dat met zich meebrengt, heeft onvermijdelijk tot gevolg dat de service die je biedt of kunt bieden verandert. Het wil niet per se zeggen dat de service vermindert, maar anders wordt het. Een klant wil weten hoe de service eruitziet en eruit gaat zien in de komende tijd. Zorg dus dat je ook dit communiceert via de website en op social media. Deze transparantie zorgt voor vertrouwen bij (potentiële) klanten.

Natuurlijk kan het ook een zeer positief effect hebben op je service, omdat er juist nu veel vraag naar je producten is. Heb jij bijvoorbeeld een webshop met vriezers? De kans is dan heel groot dat je nu een enorme piek in de verkoop ziet. Het is belangrijk om te communiceren dat daarom de levertijd misschien nu wat minder snel is dan normaal.

corona bericht ing

4. Update regelmatig je social-mediakanalen

In tijden van crisis is het ook belangrijk om je volgers op social media op de hoogte te houden. Houd het persoonlijk en laat daarom af en toe een foto van een thuiswerkende medewerker zien. Of van jullie teamoverleg via een videoverbinding. Dit geeft een persoonlijk inkijkje in hoe het bedrijf en medewerkers met de situatie omgaan en dat schept een band. Daarnaast kun je andere teams misschien inspireren met jullie aanpak.

En als je durft… probeer eens iets anders. Ga bijvoorbeeld live om jouw kennis te delen of neem eens een vlog op! Misschien kan het voor jouw business nuttig zijn om nu aan de slag te gaan met het genereren van online leads?

Zet je online communicatie in ieder geval niet op een laag pitje, blijf online zichtbaar. Dat is nu misschien wel belangrijker dan ooit.

5. Check welke campagnes je nu hebt aanstaan

Naast dat je bepaalde dingen wél naar buiten moet communiceren, zijn er ook bepaalde uitingen die in deze tijd niet helemaal passend zijn. Check daarom wat voor berichten je eventueel al hebt ingepland voor social media. En welke campagnes je hebt lopen via Google Ads en social media advertising. Je kunt ervoor kiezen om helemaal te stoppen met adverteren, maar de vraag is of dat slim is. Op het moment dat je nog (enigszins) in bedrijf bent, heb je klanten nodig. Bekijk daarom welke diensten en/of producten je nog aanbiedt en hoe je juist in deze situatie kunt helpen.

Hoe werkt team SocialLane?

Ook wij hebben te maken met de gevolgen van de corona-uitbraak. Normaalgesproken werken wij met het hele team op kantoor, maar dat kan nu voorlopig even niet meer. Er wordt afgewisseld met verschillende mensen die thuiswerken en op kantoor aanwezig zijn. Vergaderen doen we via videoverbinding.

Videovergadering SocialLane i.v.m. coronavirus

Videovergadering SocialLane

Zo zijn we toch een beetje samen en kunnen we de gang van zaken bespreken, om ons te kunnen richten op het online succes van onze klanten. Wat misschien in deze tijd nog wel belangrijker is dan anders, aangezien de offline mogelijkheden door de maatregelen van de regering steeds verder worden beperkt.


Wil je sparren over de online mogelijkheden voor B2B of B2C?

Bel met Jochem (06 250 98 750) of Joosje (06 38 667 290)! Zij denken graag met je mee via een telefonisch gesprek of via een videoverbinding. Of neem contact op via onderstaande button.