Performance Max-campagne in 8 stappen

Hoe gebruik je Performance Max

Hoe maak je een Performance Max-campagne aan?

In onze vorige blog legden wij aan je uit wat Performance Max van Google is. Met Performance Max op Google kun je gerichter adverteren en jouw resultaten verbeteren. Door de stappen hieronder te volgen, kun je een succesvolle Performance Max-campagne opzetten en jouw bedrijfsdoelen realiseren.In deze blog vertellen we je hoe het aanmaken van een Performance Max-campagne op Google werkt:

1. Maak een Google Ads-account aan

Voordat je begint met het aanmaken van een campagne, moet je een Google Ads-account hebben. Als je dat nog niet hebt, lees je hier hoe je dit account kan aanmaken.

2. Stel doelen vast

Bepaal wat je wil bereiken met je campagne, zoals het genereren van verkoop, het verhogen van bekendheid of het verzamelen van leads. Afhankelijk van je doel, kiest Google voor jou de meest gunstigste manier om dit te bereiken. 

Let op: Performance Max werkt alleen bij de advertentiedoelen Verkoop, Leads, Websiteverkeer of Lokale winkelbezoeken en promoties, of als je een campagne maakt zonder een doel te selecteren. Bij de advertentiedoelen Merkbekendheid en bereik, App-promotie en Product- en merkoverweging werkt Performance Max niet.

Performance Max Campagne Doel
Performance Max-campagne doelen instellen

3. Kies je doelgroep

Bepaal wie je wil bereiken met jouw campagne. Dit kun je doen door demografische gegevens, interesses en gedrag van je doelgroep te definiëren en in te stellen.

4. Kies je budget en biedstrategie

Bepaal hoeveel je wilt uitgeven aan je campagne en kies een biedstrategie die het beste bij je doelen past. Wij adviseren om te beginnen met een budget van €10 per dag. 

Optie: Maak gebruik van Slim bieden

Slim bieden in Google Ads, ook wel bekend als Slimme biedstrategieën, is een type geautomatiseerde biedstrategie die – net als Performance Max – machine learning gebruikt om biedingen voor elke veiling in real-time te optimaliseren. Deze strategie maakt gebruik van gegevens uit historische prestaties, gebruikersgedrag en andere signalen om biedingen automatisch aan te passen op basis van de kans op een conversie. 

Door Slim bieden te gebruiken, verbeter je je biedprestaties en genereer je meer conversies tegen lagere kosten. Het is wel belangrijk om te weten dat Slim bieden het beste werkt als je voldoende historische conversiegegevens hebt. Voor nieuwe campagnes is Slim bieden dus niet aan te raden.

5. Maak je creatieve inhoud

Maak of selecteer de afbeeldingen en/of videobanners die je wil gebruiken voor uw campagne. 

Google Ads maakt gebruik van onderstaande formaten:

200×200 pixels (vierkant) 320×50 pixels
250×250 pixels (vierkant) 160×600 pixels
320×100 pixels 300×600 pixels
468×60 pixels 336×280 pixels
980×120 pixels 300×250 pixels
580×400 pixels

6. Stel je doelpagina’s in

Bepaal waar je gebruikers heen gaan nadat ze op jouw advertentie hebben geklikt. Dit is meestal jouw website of een specifieke landingspagina. Doelpagina’s zijn ontworpen met als doel bezoekers te leiden naar een specifieke actie of conversie. Denk aan het invullen van een formulier, het doen van een aankoop of het downloaden van een bestand. Doelpagina’s worden vaak gebruikt in online advertentiecampagnes om de effectiviteit van de campagne te meten en te optimaliseren. Je linkt jouw advertenties naar de doelpagina, zodat wanneer iemand op de advertentie klikt, ze direct naar de pagina gaan waar ze de gewenste actie kunnen uitvoeren.

7. Start jouw Performance Max campagne

Als je klaar bent met het instellen van jouw campagne, kun je deze starten.

8. Volg resultaten en optimaliseer

Volg de prestaties van jouw campagne en optimaliseer deze indien nodig. Dit kun je doen door bijvoorbeeld jouw doelgroep, budget en creatieve inhoud aan te passen. Het optimaliseren van je campagnes zorgt voor kostenbesparing, verbetering van de prestaties en een betere targeting.

 

Wil jij je Google advertenties liever uitbesteden? Neem dan contact op met SocialLane. Wij helpen je graag.