Waarom Google mobile-friendly sites voorrang gaat geven
Vanaf 21 april 2015 wordt ‘mobile-friendliness’ zwaarder meegewogen in Google’s (mobiele) zoekresultaten
Het Google-nieuws van afgelopen week, in ieder geval in zoekmachinemarketingland, was de aankondiging dat Google vanaf 21 april 2015 de “mobile-friendliness” van sites zwaarder gaat laten wegen als ranking factor. En daar zijn diverse redenen voor te benoemen. Ik beschrijf er drie.
Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results.
Wat betekent “voorrang”?
Wat betekent dat “expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal” precies, dat is de vraag. Google geeft dat nooit concreet aan, maar we kunnen al wel iets afleiden uit de aankondiging:
“…This change will affect mobile searches in all languages worldwide…”
Dat betekent dus dat de verandering invloed heeft op de mobiele zoekresultaten van Google.
Wat er precies verandert, is onduidelijk. Maar ik verwacht dat we na april een verschil gaan zien in rankings van sites in de mobiele zoekresultaten ten opzichte van de ‘desktop’-zoekresultaten. In dezelfde aankondiging schrijft Google ook:
“…users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices…”
Aangezien níet-mobile-friendly sites een slechte zoekervaring geven, is het logisch dat Google sites met een goede mobile user experience hoger gaat rangschikken in de (mobiele) zoekresultaten.
3 redenen waarom mobile voorrang krijgt
Het is eigenlijk gewoon heel logisch dat Google mobile-friendly sites voorrang gaat geven. Daar zijn meerdere redenen voor te noemen, namelijk:
1. Mobiele zoekopdrachten overstijgen desktop
Er zijn veel onderzoeken die aangeven of voorspellen dat mobiele searches in aantallen groter worden dan desktopzoekopdrachten in 2015. Een voorbeeld van zo’n onderzoek:
Wat misschien nog wel het meest interessant is, is dat desktopzoekopdrachten slechts licht dalen in aantallen. Dat betekent dat mobile searches dus grotendeels extra zoekopdrachten zijn. Ik denk dat dit te verklaren is door het consumentengedrag.
2. Mobile heeft cruciale rol in consumentengedrag
Mobile heeft een cruciale plek ingenomen in het consumentengedrag. Aangezien gedrag op tablets sterk lijkt op het gedrag op laptops/desktopcomputers, bedoelen de meeste partijen met ‘mobile’ alleen smartphones. Dat is in ieder geval hoe Google het ziet, zoals blijkt uit het samenvoegen van deze devices sinds Google AdWords enhanced campaigns.
En smartphones worden in Nederland natuurlijk al voor eigenlijk alles gebruikt:
Bron: Google Consumer barometer
Bovenstaande cijfers geven ook duidelijk aan dat smartphones nog een kleinere rol hebben in de aankoopfase. Daar ligt overigens ook een uitdaging voor marketeers: het cross-device meten van bezoekers. Eenvoudige oplossingen zijn daar nog niet voor, maar Google probeert het een en ander met AdWords ‘Estimated Cross Device Conversions’ en de ‘User ID’-functionaliteit in Google Analytics.
3. Google krijgt schuld van slechte mobile sites
Nog een belangrijke reden is dat Google er door haar gebruikers op afgerekend wordt als sites niet goed werken op mobiele apparaten. Als een Google-gebruiker via een smartphone aan het googlen is en de zoekresultaten werken niet goed op de smartphone, dan heeft de Google-gebruiker een slechte zoekervaring. En daarvoor geven ze maar al te snel Google de schuld.
Dat is precies wat Google-medewerker John Mueller in januari nog persoonlijk tegen me zei toen ik hem sprak op de Webwinkel Vakdagen. En ook daarom wil Google dat webmasters ervoor zorgen dat sites mobile-friendly zijn. Google stuurt de afgelopen maanden via Webmaster Tools ook proactief meldingen als je site niet goed ingericht is op mobile.
Bron: Marketingfacts