Een community is een groep mensen op internet met dezelfde interesses en voorkeuren. Via een community krijgen zij de mogelijkheid om een relatie met elkaar aan te gaan. Ze kunnen kennis en ervaringen met elkaar delen, maar ook ideeën uitwisselen of inspiratie opdoen.
Een voorbeeld is een gamecommunity. Hier komen dan allerlei gamers samen, omdat zij allemaal een passie hebben voor gamen en hier graag over willen praten.
Customer journey
Een online community kan een belangrijk onderdeel zijn in de customer journey. Hierdoor kan een organisatie relaties onderhouden met potentiële klanten. Door de opkomst van social media is dit juist erg belangrijk geworden. Er is namelijk niet langer meer sprake van eenrichtingsverkeer. Klanten willen terugpraten en hun stem laten horen, bijvoorbeeld wanneer een klant niet tevreden is. Het is juist voor een organisatie erg belangrijk om hiernaar te luisteren en erop te reageren, want het internet is voor iedereen toegankelijk.
Een online community kan in zijn voordeel werken voor organisaties waar het aankoopproces langer duurt. Denk hierbij aan consumer producten zoals telefoons of televisies. In het algemeen duurt de oriëntatiefase hierbij langer.
De voordelen
- Het versterkt de klantloyaliteit;
- Het versterken van het groepsgevoel. Mensen raken in gesprek over jouw bedrijf of product(en);
- Als organisatie merk je sneller op wat er mis is en of er klachten zijn.
ONLINE MARKETING BUREAU
SocialLane is een no-nonsense online marketingbureau waar enthousiaste mensen dagelijks de digitale wegen afstruinen voor jouw bedrijf. Met concrete resultaten die bijdragen aan de groei van je business.
Kennis maken?
Bezoekadres
Hellingweg 98K
2583 WH Den Haag