Tone of voice is de manier hoe een bedrijf of merk met hun doelgroep communiceert. Een voorbeeld hiervan is om ervoor te kiezen om de doelgroep aan te spreken met ‘u’ of ‘je’.
Het is voor bedrijven belangrijk om een consistente tone of voice in alle communicatie uitingen in te voeren. Door een consistent taalgebruik wordt een bedrijf herkenbaar en worden de cultuur en de waarden van een bedrijf op een gelijke wijze overgebracht naar de buitenwereld.
In het kort gezegd, is de tone of voice onderdeel van de identiteit van een merk of bedrijf.
Onderdelen
De tone of voice wordt uit verschillende onderdelen opgebouwd. Het is een manier van spreken of schrijven die wordt bepaald door verschillende factoren:
- Merkpersoonlijkheid
- Doelstelling
- Kanaal
- Doelgroep
De stem van een bedrijf
Het begrip tone of voice bestaat uit de tone en de voice.
Onderdeel voice: de stem van een bedrijf
De manier waarop een merk/bedrijf praat of schrijft in alle uitingen wordt voor een groot deel bepaalt door de merkpersoonlijkheid. Het onderdeel voice is in de basis altijd hetzelfde en wordt voor de buitenwereld op een gegeven moment dus herkenbaar.
Onderdeel tone: de overige factoren
Hieronder valt de doelstelling, het kanaal en de doelgroep. Deze overige factoren bepalen samen de tone. De tone is niet bij iedere uiting hetzelfde, maar is altijd wel gebaseerd op de unieke voice van een merk/bedrijf.
ONLINE MARKETING BUREAU
SocialLane is een no-nonsense online marketingbureau waar enthousiaste mensen dagelijks de digitale wegen afstruinen voor jouw bedrijf. Met concrete resultaten die bijdragen aan de groei van je business.
Kennis maken?
Bezoekadres
Hellingweg 98K
2583 WH Den Haag