De Online Marketeer op Locatie

Mening ondernemer of marketing verantwoordelijke speelt met de prangende vraag “moeten wij online marketing zelf doen of uitbesteden?”. Een terechte vraag met een niet eenduidig antwoord. Zoals wel vaker komt het neer op budget. Waarom? Simpel; het goed uitvoeren van Online Marketing beheer kost tijd en zoals we weten staat tijd gelijk aan geld. Om een antwoord op de oorspronkelijke vraag te krijgen moeten we iets dieper de materie in. Kijk je even mee?

Verantwoordelijkheden van een online marketeer

Dit zijn er nogal wat. Een superkorte opsomming is als volgt:

Online marketing uitbestedenWebdesign

Webdevelopment

SEO / SEA

Social Media Beheer

Rapportage

Online Advertising

Budgettering

Idealiter wordt aan al deze zaken aandacht geschonken, maar dit zal niet voor elk bedrijf haalbaar zijn.

Zoals je kunt zien betreft het aardig wat disciplines. En al voor al deze disciplines geldt dat de kennis continu op peil moet worden gehouden. Best wel wat werk, dus. Af en toe hoor ik geluiden in de trant van “wij zijn gestopt met Facebook want het leverde ons niks op”, of “mijn SEO inspanningen leveren niet meer bezoekers naar mijn website op”. De oorzaak van het probleem ligt meer dan eens aan de algehele aanpak. Regelmatig wordt voor Online Marketing een stagiair ingeschakeld. En hoewel dat prijstechnisch misschien erg fijn is, praktisch gezien niet ideaal.

Een stagiair heeft vaak minder ervaring dan een doorgewinterde Online Markteer. En kan je je voorstellen dat je als stagiair online marketing ineens verantwoordelijk bent voor al die bovengenoemde onderdelen. Een beetje too much, nietwaar? Nadat je de stagiair enige tijd heeft geklust aan de site, de Facebookpagina heeft beheerd, moderator heeft gespeeld, rapportages heeft gemaakt, advertenties heeft gemaakt, plaatjes ontworpen etc. etc. zit je uiteindelijk met een uitgebluste stagiair en weinig verbetering in je online resultaten. Jammer!

Online Marketing Specialismen

Dan zijn er nog de specialismen. De gemiddelde Online Marketeer heeft een brede kennis van allerlei zaken, echter hebben de meeste een specialisatie. Je kunt denken aan Social Media Advertentie specialisten, of SEO experts, of Community Managers. In een ideale situatie benut je volledig de specialisatie van de Online Marketeer. Dit is waarom bedrijven (met vaak wat meer ervaring en budget) meerdere Online Marketeers inzetten. Het is namelijk beter om enkele specialisten in te schakelen dan één alleskunner.

Dus, online marketing uitbesteden?

Geen bedrijf is hetzelfde, dus dit antwoord zal voor elk bedrijf verschillen. Wie het uitbesteed zal in ieder geval merken dat er stelselmatig verbeteringen zullen worden doorgevoerd voor het grootste deel van de online marketing taken. Toch kan het lastig zijn voor de opdrachtgever om te polsen wat er precies voor hem of haar op touw is gezet.

Het online marketing bureau zal dus regelmatig tijd moeten inplannen om uitgebreide rapportages te maken en presenteren. Ook kan het zo zijn dat het niet altijd supersnel schakelen is wanneer je de online marketing volledig uitbesteed. Met duidelijke reden, overigens. De bureaus moeten hun mensen op vaste momenten inroosteren om gestructureerd te kunnen werken. Voor de structuur is dat natuurlijke fijn, maar voor de klant betekent dit dat niet altijd alle ad-hoc taken snel kunnen worden uitgevoerd. En dat is jammer als je op donderdag besluit dat je bijvoorbeeld voor die ene weekend-advertentie op Facebook tóch even snel een andere doelgroep wil aanmaken om deze af te zetten tegen de gebruikelijke doelgroep. Oja en ook nog even gauw een blogje optimaliseren voor onze vriend Google.

De Online Marketeer op locatie; het beste van beide werelden

Om te zorgen dat onze klanten de specialismen van onze mensen maximaal kunnen benutten sturen wij vaak aan op een online marketeer bij hen op locatie. De voordelen? Met een Online Marketeer op locatie :

  • Heb je altijd iemand intern om mee te sparren over Online Marketing.
  • Kun je te allen tijde met een bekwame blik de cijfers van bijvoorbeeld Analytics onder de loep nemen.
  • Haal je de noodzakelijke expertise direct in huis i.p.v. iemand extern voor je aan de slag gaat.
  • Is het makkelijker om niet aanwezige specialismen op te trommelen via het bureau waar de Online Marketeer vandaan komt.
  • Kan de haalbaarheid van sommige online marketing acties direct worden getoetst, zodat men niet hoeft af te wachten tot de externe Online Marketeer er ‘een klap op geeft’.
  • Ook qua tijdsindeling zeer flexibel. Als er veel acties gepland zijn kan de Online Marketeer makkelijk de uren opschroeven, of afbouwen in een rustige periode.

Conclusie:

Kortom; de kennis in huis halen is een waardevolle optie voor bedrijven die graag meer willen halen uit hun online activiteiten. Of het nou bezoekers naar de website, omzet in de webwinkel, of betrokkenheid bij de Social Media kanalen betreft; de Online Marketeer op locatie biedt uitkomst. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden? Bel of mail ons en wij stellen, na ons contact, een offerte voor u op.