Nieuw jaar, nieuwe trends. Ook op het gebied van webdesign. Natuurlijk zien we sommige trends die al vorig jaar zijn ingezet nog steeds terugkomen, maar er is ook een nieuwe focus ingezet. Toegankelijkheid en participatie worden steeds belangrijker en dat zien we ook terug in webdesign. Iedereen moet mee kunnen doen, ook online!
Digitoegankelijkheid
Zo’n 20% van de Nederlandse bevolking heeft een beperking. Ook zij willen graag websites en webshops kunnen gebruiken. Vaak hebben zij zelf software om een website voor te laten lezen of om de website te vergroten. Het gaat bij digitoegankelijkheid om andere, minder voor de hand liggende zaken. Is de website bijvoorbeeld wel goed genoeg te zien voor iemand met kleurenblindheid? Een belangrijk element in het design is mede daarom het contrast tussen de achtergrond en de tekst. Maar zorg er bijvoorbeeld ook voor dat tekstlinkjes duidelijk te onderscheiden zijn van de “normale” tekst.
Drop-downmenu
Een tijd lang is er door marketeers verzet geweest tegen het drop-downmenu. Langzaam maar zeker wordt de kwaliteit beter en eerlijk is eerlijk, het is op een smartphone vaak de handigste manier om een (groter) menu weer te geven. Maar ook op de desktop zien we het drop-downmenu steeds vaker voorbijkomen en zorgt het in sommige gevallen toch wel voor meer overzicht. Het is daarom met een recht een trend op het gebied van webdesign in 2021 te noemen.
Kleuren maken de website
Eén van de belangrijkste elementen van een webdesign is natuurlijk het kleurgebruik. Dat is niet alleen van belang voor de look and feel van de website, maar ook voor bijvoorbeeld de leesbaarheid.
Donker thema
Bijna ieder device en elke software heeft tegenwoordig de mogelijkheid om een dark mode in te stellen. Lekker rustgevend, zo’n zwarte achtergrond, zonder al dat witte licht dat de hele tijd in je gezicht schijnt. Niet gek dus dat een donker thema ook zijn intrede doet bij websites.
Zachte, gedempte kleuren
Toch is het niet alleen maar donker wat de klok slaat. Door alle hectiek van het afgelopen jaar, verlangt men misschien wel meer dan ooit naar vroeger en naar zachtheid. Het is daarom niet gek dat we ook op het gebied van webdesign steeds meer zachte, gedempte kleuren zien. Het biedt hoop (en het verkoopt).
Mint
Als we dan toch één kleur moeten kiezen om als dé trend voor webdesign van 2021 door te gaan, dan is het wel mint. De kleur is fris én zacht. Het zorgt ervoor dat ieder ontwerp net een beetje minder vlak en saai wordt.
Visuals in alle soorten en maten
Naast kleuren maken afbeeldingen, illustraties en animaties een groot deel uit van het webdesign. Zonder zou het een héél saaie boel worden. Om met de trends van 2021 mee te gaan met je webdesign heb je op het gebied van afbeeldingen keuze genoeg voor een stijl die jou aanspreekt!
Poppetjes
Omdat stockfoto’s echt wel heel erg 2018 zijn, zien we al een tijdje illustratiepoppetjes opkomen. Als je geen écht fotomateriaal hebt, moet je tenslotte iets… Maar het blijkt ook echt een heel leuk en fris effect te hebben. Daarnaast kun je het goed gebruiken om lastige materie simpel en duidelijk uit te leggen. En vergeet niet dat je met poppetjes alle bevolkingsgroepen kunt uitbeelden. Toegankelijker wordt het niet.
3D
2D is plat en dat is niet langer de trend. 3D is dat wel. Maar moet dat dan een heel ingewikkeld ontwerp zijn? Het antwoord hierop is nee. Een simpel design met zwevende elementen is wat we vooral veel zien.
GIF/Animatie
Ook op het gebied van animatie zien we een hang naar “de goeie ouwe tijd”. En dan hebben we het over de tijd dat we elkaar probeerden op te vrolijken met simpele GIF’jes, lekker schokkerig en korrelig. Oké, het mag wel íéts frisser, maar GIF’jes en korte animaties zijn het voor 2021.
Vector
In de huidige tijd kun je echt niet meer aankomen met korrelige logo’s en illustraties. En gelukkig hoeft dat ook niet. Vectorimages zijn de oplossing. Denk hierbij aan .SVG-, .EOS- en .AI-bestanden.
Combineren foto’s en illustraties
De inzet van foto’s op een website is niets nieuws. De inzet van illustraties in webdesign ook niet. Maar vaak matcht het, verspreid over de website, toch niet zo goed. Daarom begint de combinatie ervan een ware trend te worden. Hierdoor krijg je wél die eenheid en kun je beide elementen ook nog los gebruiken.
Vroeger waren de vormen en fonts beter
We zeiden het net al even, men verlangt terug naar betere tijden. En omdat we de toekomst nog niet kennen, verlangen we terug naar vroeger. Dat zien we ook terug in de trends het gebied van webdesign in 2021.
Botanische vormen
Terug naar Henri Matisse in de jaren ’50 en terug naar de natuur. We zien in veel designs botanische vormen terugkomen. Zowel in kleurvlakken (en dat hoeft echt niet alleen maar in het groen) als in afbeeldingen en zelfs animaties.
Retro fonts
Bij het kiezen van lettertypen voor op de website is het natuurlijk het allerbelangrijkst dat het goed leesbaar is. Daarom is Roboto ook zo’n populair font op dit moment. Maar náást het gebruik van Roboto zien we ook veel retro lettertypen te revue passeren. Leuk, om bijvoorbeeld te gebruiken in een koptekst. Dat valt lekker op. We schreven trouwens afgelopen jaar een blog over fonts. Lees hem hier.
Ben jij toe aan een nieuwe website helemaal volgens de laatste trends?
Wij weten hoe het moet! Neem contact met ons op via onderstaande button.Neem contact op
Of wil jij meer informatie over onze werkwijze als webdesign-bureau?
Bekijk dan onze webdesignpagina!