De voordelen van langere meta-descriptions

online marketing uitbesteden

UPDATE: 18 juni 2018

In mei 2018 is er een Google update geweest. Google heeft het maximum aantal tekens van de meta-descriptions wederom aangepast! We zagen al dat de 320-tekens meta-description niet altijd meer werd vertoond en is nu dan ook bevestigd. Google is weer teruggegaan naar de 160 tekens. Voor veel klanten hadden we het al aangepast en zullen dit dan natuurlijk weer terugdraaien.

De verlenging van de meta-descriptions

We weten allemaal dat Google voortdurend bezig is met nieuwe updates en wijzigingen in het algoritme. Het uiteindelijke doel van Google is het gemak, relevantie en efficiency voor bezoekers te verbeteren. Dus als een bezoeker op zoek is naar een specifieke zoekopdracht, dan worden alleen de meest relevante zoekresultaten getoond. Een belangrijk onderdeel van een zoekresultaat is de meta-description. Hierin staat in het kort omschreven wat de eindgebruiker vindt op de pagina waar het resultaat naar doorverwijst. Eind 2017 heeft Google hier een update voor uitgerold.

Langere meta-descriptions

Voorheen was er een limiet van 160 tekens in de meta-description. Het was toen altijd een uitdaging de belangrijkste informatie in die meta-description te proppen. Dat is nu verleden tijd!

Meta Description Blog
Meta Description Blog

Na de update van Google is het limiet verhoogd naar 320 tekens. Wat zijn hiervan de voordelen:

  • Je kunt meer informatie bieden aan bezoekers;
  • Je kunt een uitgebreider antwoord geven op de vraag van bezoekers;
  • Een hogere klikratio;
  • Meer relevant verkeer omdat je meer informatie biedt en je dus meer relevante traffic genereert.

Het verbeteren van jouw meta-descriptions is slechts een kleine greep uit alle onderdelen die invloed hebben op de rankings van jouw organische zoekresultaten. Wil je meer weten hoe je de meta-descriptions kan verlengen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen, wij helpen je graag.