What’s your next social step? De vraag die iedere ondernemer zich regelmatig zou moeten afvragen. Als we namelijk de cijfers van Facebook bekijken zien we dat er inmiddels al 1,7 miljard mensen actief zijn op dit platform. Oftewel… jouw doelgroep binnen handbereik! Een netwerk wat optimaal benut kan worden. Tijdens een evenement georganiseerd door De Ondernemer en OBM werd deze vraag ook gesteld. Sterker nog ‘What’s your next social step’ was de naam van dit evenement! In kennissessies en workshops werden verschillende feiten en tips over de kracht van social media gegeven. In dit artikel hebben we een aantal tips die tijdens dit evenement zijn gegeven onder elkaar gezet. Hierbij komen zowel Facebook berichten als Facebook advertenties voorbij.
Het doel van een Facebook campagne
Denk voordat je deze tips inzet altijd goed na over een doel. Wat wil je jouw doelgroep meegeven? En pas je berichten hierop aan.
Een aantal voorbeelden hiervan zijn:
- Brand Awareness. De naamsbekendheid van jouw bedrijf vergroten.
- Interactie met de doelgroep.
- Lead Generatie. Het achterhalen van de interesses en behoefte van de doelgroep.
- Meer sales willen we natuurlijk allemaal!
- Klant ondersteuning. Ook wel webcare genoemd.
Zodra je weet wat jouw doel is, kan de eerste brainstormsessie rondom jouw Facebookcampagne van start gaan. In deze brainstormsessie ga je nadenken wat voor soort content je wilt gaan delen met de doelgroep.
Facebookcampagnes mogen vergelijkbaar terugkomen. Dit kan bijvoorbeeld per jaar, seizoen of maand. Het voordeel hiervan is dat het enorm scheelt in de kosten!
Facebook campagne opstellen
Dat Facebook na Google de meest gebruikte website ter wereld was wisten we al. Maar hoe zet je op dit kanaal nou precies een campagne in? Wij hebben 5 tips voor een ijzersterke Facebookcampagne onder elkaar gezet.
- Zet advertising in
- Maak een landingspagina
- Doe aan Retargeting
- Ga aan de slag met Social monitoring en statistieken
- Evalueer….
- Plaats je bericht op je Facebook bedrijfspagina dan bereik je hiermee gemiddeld 6% tot 10% van je volgers. Facebook wil namelijk veel liever dat je promotie inzet om je doelgroep te bereiken. Dat is namelijk hun verdienmodel. Gelukkig weet Facebook veel van zijn leden en zijn de advertentiekosten relatief laag. Dat maakt promotie en adverteren via Facebook heel interessant. Zet dus Advertising in om het bereik van je pagina te vergroten.
- Niemand zit te wachten op ellenlange teksten in Facebookberichten. Het nadeel hiervan is dat je waarschijnlijk niet alle informatie die je zou willen vertellen kwijt kan in een Facebookbericht. Om dit probleem op te lossen kan je een landingspagina inzetten! Een landingspagina kan een pagina of je website op een Facebook App zijn.
3. Wanneer je de bovenstaande punten hebt ingezet kan je de Facebookcampagne aanvullen met retargeting. Hiervoor gebruik je de Facebook pixel.Deze pixel installeer je op de website om conversie te rapporteren en uitgebreide statistieken bij te houden. Daarnaast is het een groot voordeel dat gebruikers na het bezoek op de website vervolgens een advertentie in Facebook van jouw bedrijf terug zien komen. Zo blijf je dus nog steeds in contact met je doelgroep, ook nadat ze de website hebben verlaten.
- Social Monitoring is een must tijdens een Facebookcampagne! Met Social Monitoring kun je exact uitlezen wat de grootste influencers zijn en zie je precies wat jouw doelgroep zegt. Hierdoor krijg je directe klantencontact via een platform waar veel mensen mee bekend zijn. Je creëert zo een persoonlijke en betrokken beleving. Dit resulteert weer in klanttevredenheid. Tijdens dit monitoren kan je ook gemakkelijk de social media statistieken in de gaten houden.
- Wanneer alle punten van de Facebook campagne zijn opgesteld moet er een evaluatie plaats vinden. De sterke- en verbeterpunten kunnen zo achterhaald worden. Waardoor de campagne indien mogelijk weer bijgestuurd kan worden.
Extra inspiratie voor Facebook berichten
Een goede Facebookcampagne bestaat ook uit een aantal normale Facebookberichten. Volgens Peter Minkjan van Likeconomics zijn er een aantal berichten die gebruikers leuk vinden. Content is volgens hem deelbaar als het voldoet aan de volgende punten:
1. Beeldmateriaal en tekst
Gebruik beeldmateriaal en tekst wat elkaar aanvult.
2. Roep emoties op
Berichten die emoties oproepen. Denk bijvoorbeeld aan blijdschap of zelfs euforie, verassing, verwondering, trots, vertedering, verwarmend.
3. Denk aan how to’s!
De handige Facebookaccounts die je helpen om zelf een expert te worden en allemaal praktische informatie delen. Iedereen is immers gevoelig voor geheimen. Dus waarom zou je deze niet inzetten om de aandacht van je doelgroep te trekken? Dit kan uiteenlopen van knutselwerkjes tot handige tips!
4. Nostalgie
De before en after foto’s blijven natuurlijk altijd leuk om te zien! Maar je kan dit bijvoorbeeld ook met herkenbare dingen uit het verleden inzetten.
5. Context
Voor grappige inhakers kan je op Facebook perfect terecht!
6. Zet 360°foto’s in.
Zo kan je een optimale extra beleving van jouw product of dienst meegeven. Creëer hiermee een wow effect!
Facebook video’s
Wanneer je een video inzet op Facebook is het van belang om met een aantal punten rekening te houden, zodat je de aandacht van de doelgroep behoudt. Zo moet een video maximaal 37 seconden zijn, en geoptimaliseerd zijn zonder geluid. Dat houdt in dat je de video ook kan volgen zonder geluid.