Onze visie op het Social Media Onderzoek 2019

SocialLane marketing team

Het grootste jaarlijkse trendonderzoek van Nederland is weer bekend gemaakt. Wat is er binnen de online marketing wereld het afgelopen jaar gebeurd en welke veranderingen hebben er plaatsgevonden? Facebook verliest ruim half miljoen gebruikers, maar is dit nou wel echt zo negatief als men denkt en wat hebben de andere bewegingen voor invloed voor de zakelijke markt? Ons team analyseerde de cijfers van Het Nationale Social Media onderzoek 2019 en kwam tot de volgende conclusies.

Afbeelding1
Afbeelding1

Facebook heeft in 2019 640.000 minder gebruikers dan in 2018.

Dat Facebook een zwaar jaar achter de rug heeft, is waarschijnlijk aan niemand ontgaan. Het bedrijf heeft te maken gehad met een afname in dagelijks gebruik van 7,6 naar 6,8 miljoen. Deze daling is het sterkst toegenomen onder 15/19-jarigen. ?  Dit blijkt uit het grootste trendonderzoek in Nederland, het Nationale Social Media Onderzoek 2019, uitgevoerd door Newcom Research. Een afname is natuurlijk niet optimaal, maar geldt dit ook voor de B2B markt?

Ondanks de daling heeft Facebook nog steeds het grootste bereik als social mediakanaal in Nederland met ruim 10,1 miljoen gebruikers. Dat er een afname van 6% heeft plaatsgevonden in het totaal aantal gebruikers, kan ook een positief resultaat bieden. Inactieve gebruikers halen het interactie percentage voor bedrijven toch echt naar beneden.

Laten we eens nagaan: het detacheringsbureau op de hoek van de straat beschikt over een nieuwe vacature binnen de bouwsector. Uiteraard wil het bureau zo veel mogelijk nieuwe sollicitanten aantrekken en zet daarom een advertentie op ter bevordering van het aantal sollicitaties. De Facebook Business Manager maakt een indicatie van mannen en vrouwen binnen een schaal van 20 kilometer die opzoek zijn naar een baan met interesses in de bouwsector. Waar voorheen veel inactieve gebruikers tussen zaten, is de indicatie nu reëler en daarmee succesvoller voor de ondernemer. Kwaliteit voor kwantiteit, al zeggen wij het zelf!

Het dagelijks gebruik van Instagram blijft stijgen.

Instagram is populairder dan ooit! Stiekem wisten we het al, maar nu kunnen ook wij als marketeers er niet meer omheen. Met een groei van ruim 830.000 gebruikers (20%) gaat het kanaal LinkedIn voorbij en eindigt daarmee op de 4e plaats. Niet alleen voor de B2C markt, maar ook voor de B2B markt biedt dit potentie. Instagram is de grootste online app om foto’s te delen en daarmee meer beleving voor de onderneming te creëren. Een actie, evenement, delen van het laatste nieuws of het werven van personeel: Instagram groeit, biedt daarmee een hoger bereik dan ooit en vele mogelijkheden.

Instagram is niet meer alleen voor de jeugd tussen de 12 en 18. De doelgroep is veel breder en dat biedt kansen. Wij zien Instagram als een goed communicatiemiddel voor o.a. het werven van personeel. Een grote doelgroep is niet meer alleen te bereiken via vacaturebanken. Zij bevinden zich op Instagram en willen een beleving om een bedrijf heen zien. Dit samen met de kracht van de segmentatie mogelijkheden vanuit moederbedrijf Facebook biedt het een goede manier om mensen mobiel te bereiken met visueel beeldvullende advertenties. Daarnaast kunnen we spreken van minder concurrentie op het platform, waardoor ook jij kunt profiteren van lagere tarieven.

Afbeelding2
Afbeelding2

Het verschil tussen Instagram en Facebook is dat Instagram gefocust is op beleving. Het kanaal staat in het teken van foto en video. Onze tip: maak uniek visueel beeld en spraakmakende content!

Groei in beeld-content.

Kritisch kijkend naar de cijfers van Newcom.nl kunnen we concluderen dat de stijging in gebruikers heeft plaatsgevonden op content gevoelige social media kanalen. Zowel Instagram (+20%), Pinterest (+18%) als Youtube (+9%) hebben een ruime stijging meegemaakt. Ieder van de bovengenoemde kanalen zijn foto of video gefocust en behalen succes uit beleving gerelateerde content. Ook voor de B2B markt biedt dit kansen. Bedrijven begeven zich op het interessedomein van de doelgroep en kunnen doormiddel van de juiste content het gesprek met hen aangaan. Van informatieve landingspagina’s tot het schrijven van blogs: als bedrijf vertel je een verhaal over de organisatie, producten, diensten en/of happenings binnen de branche. Een terugkerende vraag is: leuk dat Instagram, foto’s schieten en het creëren van content, maar wat levert dit ons nou op? Uit ervaring blijkt dat meer dan 90% van de B2B marketeers inzet op creatieve content marketing. 

LinkedIn toename in gebruikers onder Nederlandse bevolking.

Op nummer 4 van het totaal aantal gebruikers staat hét zakelijke netwerkplatform: LinkedIn. Met een stijging van 6% ten opzichte van vorig jaar wordt ook dit social media kanaal langzaam populairder onder de Nederlandse bevolking. LinkedIn kun je ook wel vergelijken met een netwerkborrel. Wanneer jij in een hoekje van de zaal alleen gesprekken aanhoort, zal niemand weten wie jij bent en wat je zowel doet op zakelijk gebied. Een gesprek aangaan is de gouden tip die onze LinkedIn trainer Jochem altijd geeft. Begin met praten en maak anderen nieuwsgierig naar hetgeen dat jij te bieden hebt. Taggen, taggen en nog eens taggen! Met het zicht op verdere toename in aantal gebruikers dit jaar wordt het des te belangrijker om ook jouw gezicht te laten op de netwerkborrels. Oftewel, hup aan de slag.

Benieuwd naar de LinkedIn-trends van 2019? Lees het Op deze pagina.

Twitter accounts opgezegd of inactief. Wat betekent dit voor de B2B markt?

Ruim 85.000 Twitter-gebruikers hebben in het afgelopen jaar hun account opgezegd. Daarnaast loggen er ruim 195.000 gebruikers niet eens meer in op hun account. Newcom.nl geeft aan dat met name in de leeftijdsgroep 18-24 jaar veel Twitteraars afhaken. Ondanks de afname beschikt Twitter toch nog van 2,5 miljoen gebruikers en eindigt daarmee op een 6e plek in de ranglijst.

De grote vraag is dan ook welke gebruikers er zijn vertrokken. Is jouw onderneming actief binnen de communicatie, ICT, technologie, AGF of pers/media wereld? Geen zorgen! Twitter is en blijft hiervoor het perfecte kanaal om binnen no-time nieuws in de wereld te brengen. Ook op het gebied van advertising kun je hier nog steeds voor lage tarieven de doelgroep optimaal bereiken. Uit onze ervaring met B2B-klanten is Twitter heel geschikt voor het realiseren van traffic naar de website. Niet alleen via organische berichtgeving, maar vooral via de diverse advertentie mogelijkheden.

We zien ook dat Twitter veel gebruikt wordt op beurzen en andere zakelijk gerelateerde netwerk bijeenkomsten. Met de combinatie van authentieke organische berichtgeving, het gebruik van relevante #hashtags en promotie is het een prima kanaal om de online zichtbaarheid een impuls te geven.

Kortom, de ontwikkelingen op de diverse social media blijven zich in hoog tempo opvolgen en ieder kanaal kenmerkt zich op een eigen manier. Wij adviseren daarom altijd om vanuit een analyse een doordachte strategie op te zetten en dit te vertalen naar een concreet plan van aanpak. Ons fasemodel waarin wij deze stappen doorlopen hebben al bij diverse opdrachtgevers geresulteerd in online succes.

Benieuwd naar de mogelijkheden of gewoon eens komen sparren over de mogelijkheden van social media marketing en Social advertising? Kom dan eens langs voor een kop koffie.