LinkedIn is booming! Het einde van 2018 is in zicht. Wat voor ontwikkelingen zijn er gaande op onze zakelijke netwerktool LinkedIn? SocialLane vertelt je de laatste LinkedIn trends en nieuwste ontwikkelingen die je van dit B2B-platform kunt verwachten in 2019.
Zal LinkedIn dan toch echt hét belangrijkste social media kanaal voor marketeers worden in 2019? Mijn collega’s onderzochte de laatste cijfers en die liegen er niet om:
- Actieve Nederlanders op LinkedIn: ruim 7.900.000
- Het aantal volgers op een LinkedIn Business Page is in de afgelopen 12 maanden gemiddeld met maar liefst 25% toegenomen.
- Het aantal bezoekers op een LinkedIn Business Page is gemiddeld exponentieel gestegen.
- Het aantal updates in de feed is wereldwijd in de afgelopen 12 maanden gestegen met maar liefst 60%.
Trend 1: Toename in LinkedIn gebruik
Hier word ik, als LinkedIn-trainer, natuurlijk enorm blij van; het gebruik van het grootste zakelijke platform neemt met grote mate toe. Deze constatering zagen we al eerder in het onderzoek van Newcom: het aantal dagelijkse gebruikers van LinkedIn in Nederland groeide uit van 400.000 in 2017 naar 500.000 in 2018. Een stijging van maar liefst 25%. De vraag is dan ook voor velen of we deze toename in 2019 weer zullen overtreffen.
Jawel, het is een stijging maar toch vind ik het aantal dagelijkse gebruikers laag ten opzichte van de andere social media kanalen. Terwijl we toch een groot deel van onze tijd met werk gerelateerde zaken bezig zijn. Het is goed om dus je verwachtingen bij te stellen als het gaat om het bereik dat je wilt realiseren met je berichtgeving op LinkedIn.
Trend 2: Groei van het aantal LinkedIn-leden
Wist je dat ruim 80% van de Nederlandse beroepsbevolking momenteel een account heeft op LinkedIn? Wat een behoorlijke prestatie is, al zeg ik het zelf.
Sterker nog, wereldwijd is deze groei nog veel hoger. In 2018 telde LinkedIn alweer 590 miljoen leden. Een extra leuk feitje: mocht je zakendoen in Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland? Voorheen van Xing hét zakelijke B2B-platform waar jij als lid niet op mocht ontbreken. Echter komt daar nu toch echt verandering in en ontpopt LinkedIn zich onder de bewoners steeds meer tot favoriet.
Trend 3: Verandering in algoritme
Is het jou al opgevallen? De tijdlijn is weer back to basic. Voorheen werd de tijdlijn gedomineerd door berichten van influencers en zogenoemde LION’s (LinkedIn Open Networkers). Gelukkig is dit in korte tijd weer teruggegeven aan de gebruikers zoals jij en ik. Ook wij kunnen weer actief updates plaatsen zonder te weinig ruimte te krijgen vanuit LinkedIn. De aandacht wordt hierdoor weer eerlijk verdeeld en daarmee beter gedoseerd onder de verschillende gebruikers.
Tip: Ondanks deze verandering hoor ik wel eens klachten dat berichten zo ontzettend in de massa verdwijnen en het bereik eigenlijk tegenvalt. Om hier verandering in aan te brengen adviseer ik om ervoor te zorgen dat er binnen 24 tot 48 uur een actie is gedaan op je bericht. Dit kan een like zijn, het delen van of een commentaar.
Trend 4: Stijgende populariteit van video
Je leest het steeds meer: een contentstrategie zonder bewegende beelden is een no-go. Video is en blijft een trending topic momenteel binnen de marketing wereld. Al valt het wel op dat videocontent minder opvallend wordt doorgevoerd in de tijdlijn van LinkedIn.
Video, als onderdeel van contentmarketing, is toch echt de beste manier om traffic te genereren naar je website of webshop. Door aan de slag te gaan met creatieve content trek en bind je de bezoeker sneller aan je product of dienst. Een bezoeker blijft altijd op zoek naar de beste informatie. Hoe persoonlijker de boodschap, hoe creatiever de content en des te hoger is het resultaat.
Mijn tip als actief LinkedIn-gebruiker is dan ook om je kennis en werkervaring zo creatief mogelijk te delen met je netwerk. Des te leuker wordt het om dit door middel van videocontent te delen. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Hup camera aan en draaien maar!
Trend 5: Daling organisch bereik bedrijfspagina’s
De meest gestelde vraag die ik te horen krijg vanuit onze klanten: ‘Daalt het organische bereik op LinkedIn nou echt zo snel als wij denken?’. Helaas kan ik niet anders dan een bevestigend antwoord hierop geven. LinkedIn zal zich in de loop der tijd nog veel meer gaan focussen op de persoonlijke accounts in plaats van de bedrijfspagina’s. Het platform hecht meer waarde aan berichtgeving van de personen zelf dan de communicatie vanuit een bedrijf of organisatie.
Hoe je vanuit deze verandering alsnog resultaat kunt boeken? Investeer tijd in je werknemers! Wekelijks houden mijn collega’s en ik ons bezig met het trainen van het personeel bij onze klanten. Geef hen de kennis over de tools die LinkedIn te bieden heeft. Zie LinkedIn als een online netwerkbijeenkomst. Zorg ervoor dat mensen op LinkedIn contact maken, berichten schrijven en hun kennis claimen.
Trend 6: LinkedIn Events, terug van weggeweest!
Momenteel nog in de pilotfase, maar uiteraard beschikken wij over een sneak preview.
Je kunt straks op het platform:
- Evenementen aanmaken, inclusief beschrijving, datum, tijd en overige unieke informatie.
- Geïnteresseerde kunnen zich aan melden bij de georganiseerde evenementen.
- Net als op Facebook is er te zien wie er aanwezig zijn en uiteraard beschikt de functie ook over diverse filters. Zo kun je snel en eenvoudig vinden welke sprekers er op het event op het podium zullen staan.
- Je kunt zelf mensen uit jouw eigen netwerk uitnodigen.
- Tot slot is het mogelijk om met andere aanwezigen een gesprek aan te gaan.
Trend 7: Content suggesties
Onlangs gelanceerd in Nederland: contentsuggesties. Je herkent het vast vanuit de mogelijkheden op Facebook, maar ook LinkedIn beschikt nu over de diverse mogelijkheden. Creatieve content wordt ook op het zakelijke platform zoals eerder benoemd, steeds relevanter en belangrijker. Kies een paar filters en LinkedIn selecteert de meest trending content voor je. Deze content is gebaseerd op interactiepercentage.
Daarnaast word ik enorm blij van het volgende nieuws: bedrijven kunnen binnenkort updates van medewerkers delen. Persoonlijke updates vanuit de personeelsleden werken op LinkedIn nou eenmaal gewoon het allerbeste. Hoe fijn als je dit dan ook vanuit je bedrijfspagina onder de aandacht kan brengen.
LinkedIn stories? Een fabel of een feit?
Wellicht heb je het gerucht al eens voorbij horen komen in de wandelgangen: LinkedIn stories. Het lijkt er toch echt op dat ook LinkedIn hard bezig is met het testen en verder ontwikkelen van deze functie.
Ondanks dat we nu weten dat LinkedIn waarde hecht aan creatieve en persoonlijke content, kan ik wel eerlijk aangeven dat ik zo mijn twijfels heb of de doorvoering in stories ook gaat werken voor de B2B markt.
Alvast een kijkje nemen? Bekijk de sneak preview.
Meer weten of LinkedIn?
Naast dat ik enorm benieuwd ben naar jouw mening over LinkedIn, schenk ik uiteraard maar al te graag een kop koffie in met daarnaast een Haagse Kakker om eens vrijuit te brainstormen over mijn favoriete zakelijke platform. Benieuwd hoe je nu meer uit LinkedIn kunt halen en het integreert in je totale online marketing mix? Let’s connect en tot snel bij SocialLane.
Jochem van Loon
LinkedIn trainer en online marketing strateeg
[email protected]
www.linkedin.com/in/jochemvanloon
Bronvermelding:
Frankwatching