Apple iOS 14 en marketing via Facebook

De invloed van Apple iOS 14 op de inzet van marketing op Facebook

Je hebt het vast al gehoord; Apple gaat wijzigingen doorvoeren in de mogelijkheid tot het opslaan van data en Facebook is daar niet blij mee. Maar wat gaat er nu precies veranderen in het gebruik van Facebook voor marketingdoeleinden? Wij hebben het voor je op een rijtje gezet.

Wat gaat er veranderen?

Apple gaat aan iedereen die de App Store gebruikt vragen of zij toestemming geven voor het opslaan van data. De verwachting is dat veel mensen dit zullen weigeren, waardoor het voor Facebook bij een heleboel gebruikers niet meer volledig mogelijk zal zijn om resultaten te meten. Het gaat dan om de manier waarop Facebook conversiegebeurtenissen ontvangt en het verwerken van tools zoals de Facebook Pixel.

Wat zijn de consequenties voor organische content?

Hoe meer mensen het opslaan van data weigeren, hoe minder goed de artificial intelligence (AI) van Facebook zal kunnen inschatten wat mensen van een bericht vinden. Dit beïnvloedt op termijn het algoritme van de organische berichten. Facebook kan hierdoor namelijk slechter inschatten welke content relevant is voor welke gebruiker. Hierdoor komt de zakelijke content ook niet meer per se terecht bij degene die daarin het meest geïnteresseerd is.

Wat zijn de consequenties voor Facebook Ads?

Facebook kan door de update geen gegevens meer opslaan over handelingen die gebruikers op hun mobiel hebben ondernomen. Bijvoorbeeld een online aankoop naar aanleiding van een advertentie. Dit maakt het moeilijk om de resultaten van campagnes te lezen, nu de online aankoop kan niet meer als conversie kan worden opgeslagen.

Targeting

Met de komst van Apple iOS 14 kan Facebook dus niet alleen minder goed inschatten wat gebruikers van de content op hun tijdlijn vinden. Ook de resultaten van campagnes kunnen ze minder goed meten. Dit zorgt ervoor dat het op termijn lastiger wordt om te kunnen targeten op interesses en om campagnes te optimaliseren voor conversies.

Wat kan ik doen voor de beste resultaten?

Bovenstaande betekent gelukkig niet dat targeting en zelfs remarketing in zijn geheel niet onmogelijk wordt. Er is een aantal dingen die je kunt doen om binnen de door Apple gestelde grenzen het optimale uit je Facebook Ads te halen.

Conversions API

Door gebruik te maken van Conversions API en de browserpixel-events kan het websiteverkeer vanaf Facebook nog steeds gemeten worden. Conversions API verzamelt data over conversie-events, maar niet vanaf de browser. De tool verzamelt de data vanuit jouw eigen server, waardoor het niet onder de beperkingen van Apple valt en nog steeds de gegevens door kan sturen naar Facebook.

Je domein bij Facebook verifiëren

Facebook raadt aan om het domein dat bij je bedrijfsmanager hoort te verifiëren. Dit is noodzakelijk om alsnog conversie-events in te kunnen stellen en te optimaliseren. De verificatie kun je doen via een DNS-verificatie, een HTML-upload of een meta-tagverificatie. Facebook zelf leidt je door de stappen heen.

Stel je conversie-events in

Apple staat toe dat je via Facebook per domein acht conversie-events kunt instellen voor optimalisatie. Eerst zal Facebook deze acht events zelf instellen op basis van hun inschatting voor het bedrijf. Binnenkort kun je deze zelf aanpassen om ervoor te zorgen dat Facebook voor jou zo effectief mogelijk optimaliseert. Bedenk dus nu alvast welke events voor jou het belangrijkste zijn.

Wij helpen je graag verder

Team SocialLane staat klaar om je te helpen bij de veranderingen die komen gaan op het gebied van Facebook Advertising. Wil je meer informatie hierover? Neem dan contact op via onderstaande button.