De Shoppable Image Ads is een proef van Google en is vergelijkbaar met de productpromoties in afbeeldingen van Instagram en Pinterest. Maar waarom is Google deze proef begonnen? Het surfgedrag van de consument verandert. Vroeger lag de focus altijd op teksten, echter ziet Google (en wij ook) steeds meer een verschuiving naar visuele content zoals foto’s, GIF’jes & video’s. Dat is de grootste reden waarom o.a. Instagram de laatste jaren een enorme groei maakt. Zowel in het aantal accounts als in dagelijkse gebruikers.
Shoppable Image Ads is een nieuwe advertentievorm van Google die het mogelijk maakt om producten in een gesponsorde afbeelding uit te lichten tussen de resultaten van de Google afbeeldingen. Dit is interessant omdat steeds meer Google gebruikers hun zoektocht ook naar de Google images uitbreiden. Zoals we al geconcludeerd hebben: visuele content scoort!
Het is een proef die momenteel alleen nog in de VS wordt uitgevoerd, echter verwachten wij wel dat deze ontwikkeling binnenkort in Nederland wordt uitgerold. Google test deze ontwikkeling momenteel op kleine schaal met een geselecteerd aantal adverteerders. Zoekresultaten die voor Amerikaanse consumenten ‘Shoppable ads’ moeten opleveren zijn zoekopdrachten als “home office ideas” of “shower tile designs”.
Voorbeeld van de Shoppable Image Ads:
Robert is de eigenaar van bedrijf X en heeft onlangs een pand gekocht voor zijn onderneming. Hij zoekt op Google naar “ideeën kantoorinrichtingen” en gaat vervolgens naar Google Images om inspiratie op te doen. Bij een Shoppable Image Ad zal Robert “tags” van producten tegenkomen in de afbeelding die vervolgens doorverwijzen naar de webshop van de desbetreffende producten. In de tag zie je o.a. de volgende aspecten:
- Merk
- Prijs
- USP’s
Hoe nu verder?
De proef wordt de komende maanden verder uitgebreid naar meer categorieën en wordt vooralsnog alleen in Amerika uitgevoerd. Gezien het succes van Instagram en Pinterest verwacht Google dat Shoppable Image Ads ook een succes zal worden. Uit onderzoek van Pinterest is zelfs gebleken dat 83% van de wekelijkse Pinners een aankoop heeft gedaan op basis van pinnen die ze van merken hebben gezien.
Wij hopen dat Shoppable Image Ads z.s.m. naar Nederland komen, want wij zien veel toegevoegde waarde voor B2C bedrijven. Het zal een waardevolle touchpoint zijn in de Customer Journey! Wij houden jullie op de hoogte van deze ontwikkeling.
Volg je ons al op → Facebook? We delen daar de laatste nieuwtjes met jullie.