Door de pandemie waar de wereld al bijna twee jaar te maken heeft, heeft social media een enorme boost gekregen. Mensen bevinden zich steeds meer online om via bestaande platformen – denk aan Facebook, Instagram & Twitter – en de nieuwe opkomende platformen (TikTok, Reddit en Club House) zich te blijven verbinden met de wereld. De mogelijkheden voor soorten van vrijetijdsbesteding zoals winkelen waren het afgelopen jaar beperkt. Hierdoor ziet men online een enorme stijging in het online winkelgedrag van de consument. Zo zijn er dus verschillende ontwikkelingen op het gebied van social media en online marketing.
De marketeers van SocialLane hebben een lijstje opgesteld met de 3 online marketing trends voor 2022.
1. Korte, duidelijke en krachtige content
Ondanks dat men steeds meer tijd spendeert op het sociale net, blijkt uit onderzoek dat de spanningsboog van de gemiddelde internetbezoeker rond de acht seconden ligt. Het is dus van groot belang hierop in te spelen met de sociale media berichten. Korte, duidelijke en krachtige content is van groot belang in 2022! Hiermee houd je de aandacht van de doelgroep vast en bereik je ze met de juiste boodschap.
Het is moeilijk om te ontsnappen aan de talloze technische snufjes die continu je aandacht opeisen. Let maar eens op tijdens een avondje in een eetcafe en aanschouw hoeveel mensen dwangmatig naar hun smartphone grijpen, terwijl ze met hun gezelschap aan het praten zijn. Helaas zijn we er niet op gemaakt om te multitasken.
Het grote nadeel van het informatietijdsperk waarin we nu leven is dat er van ons verwacht wordt dat we overal van op de hoogte zijn. En dat maakt ons erg gevoelig voor alle informatie waarmee we de hele dag door geconfronteerd worden. Maar in een poging om van alles wat mee te pikken, bestaat dus het risico dat we wel informatie ‘zien’ maar deze vervolgens niet verwerken.
Relevantie
Mensen proberen tevergeefs hun aandacht te verdelen om op deze manier de dagelijkse overload aan informatie op te vangen. Helaas lukt dat niet altijd en dat zorgt ervoor een zeer gering gedeelte van onze aandacht daadwerkelijk effectief gebruikt wordt om content te absorberen. Wanneer een bezoeker dus al 100% focus heeft, de kans nog steeds klein is dat de focus en aandacht aan jouw product of dienst wordt besteed.
Jouw product of dienst moet dus boven de rest springen! Dit doe je door relevante data te verzamelen om je klant te leren kennen. Vervolgens moet je die data gebruiken om gepersonaliseerde ervaringen te creëren en sterke klantrelaties op te bouwen. Pas dan heeft je content recht om gelezen te worden. Immers is aandacht in de digitale wereld van vandaag niet iets dat je krijgt, maar iets dat je moet verdienen.
2. Social commerce
Social media zijn niet meer alleen de plek waar we berichten delen met vrienden en familie. Het is ook de plek waar we nieuwe producten ontdekken en bestellen. Winkelen via social media, ook wel social commerce genoemd, is één van de trends die zich verder gaat ontwikkelen in 2022. Hoe het werkt, wat het is en waarom het handig is voor de marketing vertellen wij in een paar korte stappen.
Het proces waarbij producten rechtstreeks op sociale media (zoals Facebook en Instagram) worden verkocht wordt ook wel social commerce genoemd. Aan de hand van social commerce vindt de volledige winkelervaring van de bezoeker plaatst op een social mediaplatform. Het verschil tussen social commerce en e-commerce is dus dat bij social commerce de bezoeker een aankoop doet op het social mediaplatform, zonder dit platform te verlaten.
Directe targeting
Dat social advertenties erg precies in te richten zijn is algemeen bekend. Door de klantgegevens die aanwezig zijn is het steeds makkelijker om met social commerce producten of diensten aan te prijzen aan een specifieke doelgroep. Bij social commerce kun je de producten direct koppelen aan je advertentie. Zo weet je dus zeker dat de juiste doelgroep het product te zien krijgt.
Klantreis
Je ziet een mooie trui of jurk op Instagram, je klikt erop en je koopt het. Social commerce nemen de overbodige tussenstappen weg uit de klantreis. Elke extra klik, bijvoorbeeld naar een website, is een kans voor een bezoeker om afgeleid te raken en door te scrollen op het platform. Zorg ervoor dat de bezoeker nergens anders naar toe dan naar de kassa. Houd de klantreis kort!
Analyseer
Social commerce zorgt er niet alleen voor dat het transactieproces versnelt wordt, het biedt ook een mogelijkheid om productreviews te verzamelen. Een social media post is direct je productcatalogus. De bezoeker kan namelijk meteen zien welke producten je verkoopt. Aan de hand van likes en reacties meet je direct wat de bezoekers van de producten vinden, hieruit kan jij weer je conclusies trekken en je nog beter aanpassen aan de bezoeker.
Relevantie
Social media kan dus een grote invloed hebben op de aankoopbeslissingen van de consument. De bezoeker verlaat de content op jouw profiel niet en de inzet van social shopping verlaagt de aankoopdrempel voor de consument. Promotie, zichtbaarheid en verkoop van de producten, allemaal in dezelfde post. Denk er wel aan om kwalitatief beeldmateriaal in te zetten en consistent online aanwezig te zijn. Creëer, ook los van social commerce, persoonlijke content die beter is afgestemd op het profiel van jouw potentiële klanten om ze echt relevante inhoud te bieden.
3. De verdwijning van party cookies
Het zit er al een tijdje aan te komen.. het verdwijnen van third-party cookies. Maar wat houdt dat allemaal in? Een cookie staat bekend als een klein tekstbestand dat een website in het geheugen van je apparaat zet op het moment dat je de site of een app bezoekt of gebruikt. Maar tegenwoordig hoeft er geen echt (cookie)bestand meer aan te pas te komen. De belangrijkste functie van cookies is om de ene gebruiker van de andere te onderscheiden. Dit is heel waardevol want op deze manier weet je hoe lang een bezoeker op de website zit en of die persoon vindt wat die zoekt in bijvoorbeeld jouw archief database of in hoeveel stappen ze tot een ticket aankoop komen voor je tentoonstelling.
- First-party cookies zijn geplaatst door de eigenaar van de website. Bijvoorbeeld de cookies waarmee je data over je bezoekers in Google Analytics krijgt.
- Third-party cookies zijn geplaatst door een bedrijf dat niet direct betrokken is bij de website, zoals een bedrijf als Linkedin. Vaak zijn dit zogenaamde Tracking cookies bedoeld om interesses op te slaan en klikgedrag te volgen (tracking). Het doel van tracking cookies is om informatie over gebruikers te verzamelen en daarmee gepersonaliseerde advertenties te tonen.
Veel websites werken niet goed wanneer cookies worden geblokkeerd of geweigerd.
De kracht van herhaling en opvolging
Al jaren is online marketing gebaat bij het gebruik van cookies. Met deze cookies kunnen gebruikers gemakkelijk door marketeers worden geretarget; personen waar al eens ‘contact’ is geweest kunnen zo nogmaals online bereikt worden.
Afgelopen jaren is er een trend zichtbaar waarbij techbedrijven het gebruik van cookies aan het afbouwen zijn. Sinds Apple IOS 14 heeft gelanceerd, blijkt dat ook Apple zich weert tegen de cookies. Er moet nu namelijk eerst goedkeuring worden gegeven om een gebruiker te tracken. Na Apple heeft ook Google aangekondigd cookies te gaan weren. Door deze ontwikkeling is het binnenkort dus niet meer mogelijk om gebruikers opnieuw te targeten. Ook het meten van conversies wordt erg lastig om te registreren, omdat klantdata simpelweg minder makkelijk te meten is.
Hoe nu verder?
Gelukkig blijven ‘normale’ first-party cookies gewoon bestaan. Dit betekent simpelweg dat een organisatie nog steeds een cookie mag plaatsen wanneer een gebruiker landt op de website van die organisatie. Heeft iemand één van jouw productpagina’s bezocht, dan kun je van deze persoon nog steeds data blijven verzamelen en gebruiken voor een betere gebruikerservaring. Denk hierbij aan het onthouden van welke artikelen er in het winkelmandje zitten wanneer de webpagina weg wordt geklikt en opnieuw wordt geopend.
Datasegmenten zullen een steeds belangrijkere rol spelen voor het bereiken van de doelgroep. We zien dan ook dat steeds meer bedrijven worden opgericht en samenwerkingen aangaan om volledige datapakketten aan te bieden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan demografie, interesse of intenties, etc. Deze klantprofielen kunnen worden gekoppeld aan de verschillende doelgroep(en). Hierdoor is het mogelijk om zonder cookies nog steeds gericht de doelgroep te bereiken.
Door webpagina’s te indexeren en categoriseren op onderwerpen kan je doelgroep ook bereiken zonder third-party cookies in te zetten. Adverteerders kunnen aangeven waar zij zichtbaar willen zijn.
Het volledig overgaan naar “een cookieloos internet” zal niet over één nacht ijs gaan. Hierdoor zullen veel adverteerders tot op het laatste moment nog gebruik maken van de cookies. Het is echter wel verstandig om al met deze alternatieven te werken om te weten te komen welke techniek het best aansluit bij jouw organisatie.
Meer weten over online marketing?
Wil je nog meer weten over de online marketing trends voor 2022? Of heb je hulp nodig met de online marketing van jouw bedrijf? Neem gerust contact met ons op! Een van onze online marketeers helpt je dan persoonlijk verder.