De dagen waarin men voldeed met een Facebook- en Twitter pagina lijken voorbij. Een gedegen strategie en de inzet van meerdere kanalen lijken steeds meer en meer belangrijker te worden. Social Media is niet meer een speelplaats voor de grote merken, maar een middel om mee te gaan in de veranderende wereld.
De trends op het gebied van social media marketing in 2014:
1. Voor niks gaat de zon op
Toen Facebook pas bestond konden ze nooit voorspellen dat het platform zou uitgroeien tot een miljardenbedrijf. Tegenwoordig heeft Facebook meer dan één miljard gebruikers en is het met de beursgang afhankelijk geworden van advertentie inkomsten. Aandeelhouders willen immers een return on investment. Dit heeft tot gevolg dat het vrije bereik nog verder zal worden beperkt en dat betalen voor bereik een noodzakelijke duivel wordt.
Natuurlijk is Facebook niet het enige platform ook LinkedIn, Twitter, Pinterest en andere platformen hebben dergelijke advertentie mogelijkheden geïntroduceerd.
‘Voor niks gaat de zon’. De tijd van gratis bereik lijkt voorbij.
2. Visuele content zal het middelpunt van de belangstelling worden
Dat visuele content in het middelpunt van de belangstelling gaat staan heeft een aantal redenen:
• De sterke groei in het aantal gebruikers van smartphones en tablets
• De sterke groei in het aantal (openbare) wifi netwerken
• Daling in kosten voor datagebruik, waardoor het uploaden van afbeeldingen ‘goedkoper’ wordt
• De opkomst van gerichte visuele social media zoals Pinterest, Vine en Instagram
Maar natuurlijk ook door verschillende onderzoeken die aantonen dat visuele content veel sneller wordt gedeeld met vrienden.
Voeg de opkomst van visuele content marketing platformen zoals Shuttlerock er aan toe en het is een trend die de brand awareness en verkopen doen stijgen voor bedrijven.
3. Wearable social maakt forse stappen
Google heeft al de belofte gemaakt dat ‘doing social’ in de toekomst via een oogwenk en met het bewegen van je lippen tot stand zal komen. 2014 zal social niet meer plaats vinden via je handen maar met je gezicht en polsen. Ook Samsung en Apple zijn al druk bezig om een positie te veroveren op deze nieuwe markt.
De aftrap zal zijn met de komst van Google glasses
4. Sociale mobiel wordt verplicht
De opkomst van smartphones en tablets en het sterke gebruik ervan betekent dat het optimaliseren van uw sociale inhoud voor smartphones en tablets van cruciaal belang is.
Dit omvat:
• Zorg ervoor dat uw blog te bekijken is op uw mobiele apparaten door gebruik te maken van responsieve templates
• Visuele inhoud, zoals afbeeldingen en video, gemakkelijk zijn te bekijken op smartphones en tablets
Één jaar geleden was het leuk om responsieve content te hebben. Nu is het uitgegroeid tot een noodzaak.
5. De nieuwe koning: Google+
Facebook’s noodzaak om aandeelhouders tevreden te stellen en de advertentieruimtes op te schroeven en het bereik van berichten te verlagen, kan er voor zorgen dat Facebook de gebruikers in de armen duwt van Google+.
Google+ is geen bron voor inkomsten en is niet in het leven geroepen om geld te verdienen. Google verdient immers bijna al hun geld met Google Adwords.
Daarnaast is Google+ met meer dan een half miljard gebruikers een belangrijke tool voor je SEO. Meer en meer wordt duidelijk dat Google+ belangrijker en belangrijker wordt voor je SEO.
6. De kracht van online infleuncers
Klout was een van de eerste tools om online influencers mee te bepalen. Tegenwoordig zien steeds meer bedrijven de kracht van online influencers. Waar voorheen massa influencers als Tiger Woods e.d. werden gesponsord, zullen in 2014 ook online influencers worden gesponsord.
De vraag is dan ook niet: “zullen we” maar “hoe kunnen we?”
De kracht van online influencers, vooral in niches, wordt nu pas bekend en zal In 2014 zal dit nog duidelijker zichtbaar worden en nog meer worden ingezet.
7. Grote merken laten traditionele media achter zich liggen
De eerste tekenen was de lancering van Beyonce’s nieuwe album. Normaliter gaan bij dergelijke lanceringen gepaard met radio campagnes, tv reclames en andere advertenties. Beyonce gooide het echter over een andere boeg: ze kondigde de lancering van haar nieuwe album aan op Instagram met het woord “Surprise.”
Een succes?
365.000 downloads van haar album op de eerste dag en 1,2 miljoen tweets in 12 uur. Beyonce heeft haar eigen distributie kanaal en heet: Social Media. De kracht van een online netwerk is nu duidelijk voor iedereen.
Een interessante vraag is “heeft ze traditionele media nog wel nodig?”
In 2014 zal de inzet van een online netwerk nog belangrijker worden.