De 5 beste social media trends 2017

Naast nieuwe webdesign trends brengt een nieuw jaar natuurlijk ook nieuwe social media trends met zich mee! In 2016 zagen we al dat Facebook de battle aanging met Instagram en Snapchat. Maar hoe zal zich dat in 2017 ontwikkelen?

Hierbij eerst een aantal belangrijke social media cijfers op een rijtje:

  1. Smartphone only
  2. Betalen via mobiel wordt het nieuwe standaard
  3. Sales via social
  4. Social media verslaat het tv-budget
  5. Live video’s

Smartphone only

Afgelopen jaar zijn de inkomsten uit mobiel adverteren gestegen met 105%. Als we de stijgingen bekijken zal in 2017 75% van al het internetverkeer via smartphones verlopen. Optimaliseer je social media advertenties dus op smartphone gebruikers. Sterker nog, ook bij social media kunnen we niet meer om mobile first heen. Deze term horen we inmiddels al een paar jaar en werd voornamelijk nog toegepast op webdesign.

 

Betalen via mobiel wordt het nieuwe standaard

Zo heeft KLM deze maand al een nieuwe betaalfunctie geïntroduceerd. Het is nu mogelijk om je vliegticket via social media te betalen. Het grote voordeel hiervan is dat het betalingsproces een stuk gemakkelijk is en er veel minder stappen uitgevoerd hoeven te worden door de gebruiker. Hierdoor ontstaat er meer conversie.

betalen-social-media

Maar hoe werkt deze betaalfunctie eigenlijk? Via een privébericht op Facebook of Twitter kan een KLM agent een link versturen. Via deze link kom je op een landingspagina terecht waarbij er via een creditcard of iDeal een betaling gedaan kan worden. Vervolgens krijgen de gebruiker en de KLM agent een melding wanneer deze betaling is voldaan.

Sales via social

Met behulp van de Facebook pixel kan je gemakkelijk inspelen op mensen die je webshop of website al eens hebben bezocht. Dankzij de installatie van de Facebook pixel op jouw pagina kun je erg gemakkelijk advertenties inzetten die inspelen op het website bezoek van de gebruikers.

Ook heeft Facebook vorig jaar een handige extra advertentiemogelijkheid toegevoegd. Zo kun je nu advertenties tonen met een ingebouwd contactformulier. Als iemand deze Facebook advertentie aanklikt kan hij/zij contactgegevens achterlaten zonder de app te verlaten.

Live video’s

Vorig jaar merkte we al dat het aantal video’s steeds meer toenamen. Zelfs zo goed dat Facebook video een hoger organisch bereik geeft dan andere berichten! In 2016 introduceerde Facebook dan ook de live video optie. Ook Instagram heeft inmiddels de livestream functie uitgerold. Bij het gebruik van livestreamen via deze app houdt dat in dat de beelden niet worden opgeslagen en je het maximaal een uur live kan laten staan.

Ook zag je dat Instagram afgelopen jaar de functie Instagram stories integreerde. Met Instagram Stories kun je momenten delen die na 24 uur weer verdwijnen. Deze mogelijkheid is al eerder aangeboden door Snapchat. En de vraag is natuurlijk of dit het einde voor Snapchat gaat betekenen?

Social media verslaat het tv-budget

Dat adverteren via social media een stuk goedkoper is dan op tv wisten we al. Maar dankzij de opkomst van video op social media zal het voor veel bedrijven nog aantrekkelijker worden om te adverteren op social media. Video’s delen is goedkoper, je kunt je content beter richten op een bepaalde doelgroep en de resultaten zijn veel beter te meten.

Wil je deze trends inzetten in jouw online marketing? Hou dan goed rekening met de doelgroep en op welk platform die actief is. En natuurlijk nodigen wij je graag uit voor een kop koffie bij SocialLane! Bel ons: 070-3229083.