We gaan in 2020 nóg meer gebruik maken van social media
Zoals ieder jaar heeft NewCom ook dit jaar het gebruik van social media onder de Nederlanders onderzocht. En wat blijkt? Nog steeds gaan we met zijn allen meer gebruik maken van social media, ondanks dat we er eigenlijk geen vertrouwen in hebben. Facebook laat weer een klein beetje groei zien, terwijl de groei van Instagram een beetje afvlakt. TikTok is helemaal upcoming, vooral onder de jongste jongeren. En niet geheel verrassend: WhatsApp heeft bijna volledig bereik onder de 65 jaar en wordt gezien als het meest belangrijke platform. We hebben de belangrijkste cijfers voor je opgesomd, zodat jij weet welke sociale media je het beste kunt opnemen in je online-marketingstrategie!
De groei in aantal gebruikers van social media
Dat Instagram zijn groei ziet afvlakken, wil niet zeggen dat het onderaan het lijstje met groeiende platforms staat. Integendeel; met 14% groei het afgelopen jaar, staat Instagram nog steeds op 1 in dit rijtje. De tweede plaats wordt gedeeld. Geheel verrassend staan daar Twitter en Snapchat, twee platforms waarvan we dachten dat ze enigszins op hun retour waren. Niets blijkt minder waar te zijn! Ze zijn beiden het afgelopen jaar met 13% gestegen. De top 5 van groeiende social-mediaplatforms wordt afgesloten door TikTok (7%) en YouTube (5%). Allebei de platforms zijn volledig gericht op videocontent. We zeggen het nog maar eens: video onder alle leeftijdscategorieën is helemaal hot!
De groei van Instagram
Instagram heeft begin 2020 5,6 miljoen gebruikers in Nederland. Dat is iets meer dan de helft van het totaalaantal gebruikers van Facebook. Dus er is nog een grote stap te maken! We wisten al dat Instagram in het begin vooral populair was onder de jongere generaties. De laatste tijd wordt Instagram ook populair onder de wat oudere generaties. Het afgelopen jaar lag de groei het hoogst in de leeftijdscategorieën 20-39 jaar en 40-64 jaar. Deze leeftijdscategorie wordt dus steeds beter te bereiken via Instagram, vergeet dat niet in je online-marketingstrategie.
Ook groei in het dagelijks gebruik van social media
Hoeveel mensen lid zijn van een sociaal medium, zegt natuurlijk weinig over het aantal actieve gebruik van het platform. Terwijl dat juist eigenlijk het belangrijkste is. Daarom bespreken we hier ook een top 5 van sociale media die het hoogste groeipercentage dagelijkse gebruikers heeft. En ook hier op 1, met 29%, staat Instagram. Het platform is goed bezig! De nummer 2 zal je, zeker als je kijkt naar het bovengenoemde rijtje, niet direct verwachten. Dat is namelijk LinkedIn met 26%. Verder ligt de top 5 netjes in lijn met de algemene groei van gebruikers. Op 3 zien we Twitter, met 25%. Gevolgd door Snapchat en TikTok met respectievelijk een groei van 17% en 15% in het aantal dagelijkse gebruikers.
De opvallende groei van LinkedIn in dagelijks gebruik
Op dit moment heeft LinkedIn 4,7 miljoen gebruikers. Dat is ruim de helft minder dan Facebook en ook nog bijna een miljoen minder dan Instagram. Ook stijgt het aantal gebruikers van het platform niet hard. Het afgelopen jaar was dit maar 2%. Daarom is juist de grote groei in dagelijkse gebruikers enigszins onverwacht. Maar wel heel goed nieuws voor B2B-marketing! Op dit moment zijn meer dan 770.000 mensen dagelijks op LinkedIn te vinden. Zorg dus dat je die bereikt via LinkedIn als ze binnen je doelgroep vallen.
En hoe zit dat nu met Facebook?
Al een aantal jaren is Facebook niet meer het grootste sociale medium, dat is WhatsApp. Toch zitten er nog ruim 10 miljoen gebruikers op Facebook in Nederland, waarvan er meer dan 7 miljoen dagelijks het platform bezoeken. Van de mensen tussen de 20 en 69 jaar gebruikt ruim meer dan de helft Facebook. Dat betekent dat de kans heel groot is dat je doelgroep daar zit. Helaas is deze kans ook heel groot voor andere bedrijven. Deze concurrentie zet bedrijven voor een uitdaging hoe ze hun doelgroep kunnen bereiken met tijdlijnberichten en Facebook Advertising. Niet altijd meer zullen tijdlijnberichten en ads de resultaten opleveren die je gewend was uit de gloriedagen van Facebook.
Het is dus belangrijk om waardevolle content te delen, met natuurlijk af en toe eens een grapje tussendoor. Want Facebookgebruikers volgen het liefst hun vrienden, niet bedrijven met een te commerciële boodschap. Ze scrollen het liefst door hun tijdlijn met grappige video’s en lezen eens een horoscoop of liken de schattige foto van hun nichtje. Klikken op bedrijven doen ze niet vaak meer, tenzij ze écht wat te bieden hebben. Wees dus relevant en ‘leuk’. Makkelijk toch..?!
Wil je jouw doelgroep bereiken via social media?
Onze online marketeers helpen je graag om social media in te zetten voor je business. Neem contact met ons op via onderstaande button.