SocialLane op bezoek bij Google & LinkedIn

In januari kreeg onze eindbaas Jochem van Loon van VNO NCW West de uitnodiging om op 8 & 9 juni met het DGA-netwerk een bezoek te brengen aan het kantoor van Google en LinkedIn in Dublin. Jochem was direct enthousiast en schreef zich snel in. Want dit was een prachtige gelegenheid om eens een kijkje te nemen bij onze partners en direct een mooie gelegenheid om goed kennis te maken met dit ondernemersnetwerk.

In alle vroegte stapte zo’n veertig ondernemers in de bus om naar Schiphol te reizen. Het vervoer werd geregeld door Daniel Smits van Autobedrijf Wittebrug en de innerlijke mens werd verwend met heerlijke broodjes verzorgd door Hof Catering van Rob van Leeuwen. Een goed begin van de dag dus.

Na een korte en prima vlucht kwamen we rond 12 uur in Dublin aan en konden we direct aan de whiskey bij Teeling Whiskey in het centrum van Dublin. Vele whiskey merken vallen onder een groot concern of investment. Teeling Whiskey is onafhankelijk en wordt gerund door de gebroeders Teeling. Een goede whiskey met een mooi verhaal en sterke marketing. Zo vermelden zij op de barrels #spiritofdublin. Deze quote en hashtag voeren ze overal door en is inmiddels kenmerkend voor het merk. Dus, versterk je herkenbaarheid met een duidelijke en onderscheidende #hashtag.

Teeling Whiskey

Na een prima lunch hebben we een bezoek gebracht aan het hoofdkantoor van LinkedIn.

LinkedIn

In een bondige presentatie kregen wij inzicht in de Economic Graph. Met de enorme data die zij in het platform hebben weet LinkedIn exact hoe een arbeidsmarkt beweegt en willen zij de behoefte van bedrijven en mensen meer met elkaar matchen. Iets waar grotere bedrijven met een personeelsbehoefte zeker een stap voorwaarts mee kunnen maken. Ik mis echter nog wel de concrete extra toepassingen voor het MKB op het gebied van o.a. social selling. Reden voor mij om binnenkort een tweede poging te wagen om Sales Navigator voor me te laten werken. Ik ben erg benieuwd en zal de ervaring via onze site delen.

LinkedIn

Het bezoek aan LinkedIn werd afgesloten met een korte blik op de entree van het nieuwe kantoor. Waarna we ons in het hotel konden opfrissen alvorens we naar het avondprogramma gingen. Een ware Ierse avond met Guiness, traditional music en prima eten. Erg gezellig.

De tweede dag begonnen we de dag met een bezoek aan het Europees hoofdkantoor van Google.

Google

Zij zorgde voor een prachtig ontvangst waar de namen van alle deelnemers op de trap waren afgebeeld. Een originele manier om je het gevoel te geven dat je welkom bent.

Ontvangst Google

In de presentatie van Google was duidelijk dat interactieve online communications steeds geavanceerdere vormen gaat aannemen. Zo werd ik gegrepen door Google Jamboard. Een digitaal whiteboard waarmee je vanuit meerdere locaties tegelijkertijd online met elkaar op kunt werken. Het whiteboard begint bij €4.000,- maar dan heb je ook wat.

Google

In het verhaal van Google werden we er ook nog even op gewezen dat adverteren via Google toch echt wel zinvol is en dat het steeds belangrijker wordt dat je goed nadenkt over de content in je website om zo een betere positie in Google te realiseren. Want de nieuwe generatie zoekt anders dan de generatie van enkele jaren geleden. Dat heeft als gevolg dat de zoekmachineoptimalisatie (SEO) ook anders ingericht moet worden. Dit was mij al bekend en is iets waar wij op kantoor dagelijks mee bezig zijn.

Na een vluchtig bezoek aan de Guiness fabriek liep deze reis alweer op z’n einde.

guinnes fabriek

Voor mij waren het twee inspirerende dagen en een prachtige manier om meer leden van het DGA netwerk van VNO NCW te leren kennen. Complimenten voor de organisatie van Norma Drost en alle foto’s en video’s van Annemarie van Oorschot. Ik ben erg benieuwd naar de reis van volgend jaar.