Wat is Google AdWords?

Google AdWords is het advertentienetwerk van Google. Met Google AdWords kunnen advertenties worden weergegeven in twee advertentienetwerken van Google: het zoeknetwerk en het display netwerk. In beide netwerken maakt Google wederom een tweedeling in websites van Google en websites van partners.

Google AdWords advertentienetwerken

Advertenties kunnen bij het zoeknetwerk vertoond worden op:
• Zoeksites van Google. Advertenties kunnen getoond worden boven of onder zoekresultaten. Daarnaast in Google Play, Google Shopping en Google Maps.
• Zoekpartners van Google. Zowel tekstadvertenties, shopping-advertenties kunnen worden weergegeven op websites van zoekpartners.

Advertenties binnen het Display Netwerk kunnen worden vertoond op:
• Display netwerk van Google. Advertenties kunnen worden getoond op websites zoals: Gmail, Blogger en YouTube.
• Display Netwerk van partners. Naast de mogelijkheid om te adverteren binnen het Display netwerk van Google is het ook mogelijk om te adverteren op websites van Display partners. Zij stellen hun website voor advertenties ter beschikking.

Wanneer het Zoeknetwerk en wanneer het Display Netwerk gebruiken?

AdwordsZoals eerder beschreven bestaat Google AdWords uit een tweedeling van: het Zoeknetwerk en het Display Netwerk. Beide netwerken bedienen echter een andere fase in het koopgedrag van jouw doelgroep. In het zoeknetwerk worden mensen bediend die al concreet op zoek zijn naar een bepaald product of dienst. Het Display Netwerk helpt voornamelijk om in de koopcyclus iemands aandacht te trekken. Het Display Netwerkt leent zich dan ook meer voor het vergroten van naamsbekendheid.

Naast het vergroten van naamsbekendheid helpt het Display Netwerk ook bij het targetten van personen die al in een eerder stadium in aanraking zijn gekomen met jouw producten of diensten. Dit gebeurt via remarketing. Bij remarketing kunnen personen getarget worden die al eerder jouw website hebben bekeken.

Positie en kosten van de advertenties in Google Adwords

online beter gevonden wordenOm te adverteren in Google AdWords heb je allereerst een aantal zoekwoorden nodig. Zodra je deze zoekwoorden hebt, kun je een bod uitbrengen op een individueel zoekwoord of een groep zoekwoorden gekoppeld aan een dag-maximum.

Zodra iemand zoekt in Google naar jouw zoekwoord, dan kan je advertentie worden getoond. De positie waar de advertentie dan wordt getoond, hangt af van een aantal factoren. Bij Google AdWords betaalt de adverteerder zodra iemand op een advertentie klikt. Dit concept heet CPC (=cost per click). Het bedrijf dat de advertentie plaatst, bepaalt hoeveel men wil betalen per klik. Het is niet zo dat degene die het hoogste bedrag voor een zoekwoord biedt ook daadwerkelijk op plek 1 in de advertentieruimte verschijnt. Er zijn namelijk nog een aantal factoren die bepalen wat je positie zal zijn. Al deze factoren bij elkaar wordt Ad Rank genoemd. Ad Rank bestaat uit de volgende factoren:

• Verwachte CTR (=click through rate)
• Relevante content op de landingspagina
• Ad relevantie (correspondeert de advertentie met de zoekopdracht van de zoeker)
• Ad formats (toevoegingen in advertenties zoals: telefoonnummer, sitelinks etc.)

Samen met het bod bepaalt de Ad Rank welke positie in Google de advertenties krijgt. Het bedrag dat je daadwerkelijk betaalt is net hoger dan het bedrag dat nodig is om de concurrent net boven te blijven.

Een goed ingerichte AdWords account kan dus veel geld besparen. Vaak horen wij klanten zeggen dat AdWords duur is. Wij gaan graag de uitdaging aan om AdWords accounts te optimaliseren zodat iedere euro die men uitgeeft, ook daadwerkelijk omzet oplevert. Bekijk onze pagina over: uitbesteden van Google AdWords

Google Shopping voor webshops

Naast het zoeknetwerk en het display netwerk biedt Google voor webshops Google Shopping. Dit is een zoekmachine voor allerlei soorten consumentenproducten. In Nederland kennen we Google Shopping vooral van de productafbeeldingen, die verschijnen bij product gerelateerde zoekopdrachten op Google.nl. Bij de Google AdWords campagnes die SocialLane voor diverse webshops beheert, zien we dat Google Shopping een steeds belangrijkere rol vervult in het genereren van verkopen en omzet. Dat komt door een aantal voordelen die de productafbeeldingen bieden ten opzichte van de tekstadvertenties op Google.nl.